3i säljer sitt innehav i InfoCare

3i Group plc säljer sitt innehav i InfoCare ASA, den ledande leverantören av IT-service på den nordiska marknaden. Köpare är ett antal fonder som private equity bolaget CapMan rådger.

InfoCare, som grundades av Helge Briseid Risnes i Kristinasand, Norge 1986, är nordens ledande märkesoberoende leverantör av IT-servicekoncept för on-site support, reparationer och reservdelslogistik. 3i investerade i InfoCare år 2000. Sedan dess har företaget aktivt arbetat för att växa på den nordiska marknaden. “De senaste fem åren har InfoCare utvecklats otroligt starkt. 3i har haft förmånen att medverka i utvecklingen då InfoCare gått från att vara en huvudsakligen norsk verksamhet till att bli en verkligt ledande nordisk aktör. Försäljningen har ökat från 291 miljoner NOK 2000 till 730 miljoner NOK 2004. Idag har InfoCare dessutom över 1,000 anställda på över 60 orter runt om i Norden.”, säger Mattias Eklund, Director 3i Nordic och rådgivare till 3i Group. Helge B. Risnes, InfoCares grundare och VD, kommenterar: "Det har varit ett nöje att arbeta med 3i de senaste åren. Vi har fått starkt stöd, särskilt vad gäller att förverkliga våra nordiska tillväxtplaner.” Transaktionen beräknas fullföljas i augusti 2005. För ytterligare information, vänligen kontakta: Mattias Eklund, Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group: +46 8 506 101 52, +46 7334 004 45 Gustav Bard, Managing Director 3i Nordic, rådgivare till 3i Group: +46 8 506 101 51, +46 70 511 64 27 Helge Briseid Risnes, Chairman, InfoCare Holding AS: +47 380 66 012, +47 918 98 000 Om 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. Våra konkurrensfördelar är vårt internationella nätverk samt styrkan och bredden i 3is relationer med marknaden. Det bidrar till att vi skapar värden för våra portföljbolag och aktieägare. Läs mer på www.3i.com/sweden Om InfoCare ASA InfoCare ASA grundades 1986 i Kristiansand, Norge och är Nordens ledande leverantör av servicetjänster för högvolymprodukter inom IT. InfoCare är auktoriserad servicepartner för de flesta ledande internationella producenter av informations- och kommunikationslösningar. Företaget har idag 1036 medarbetare som arbetar på 60 orter i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Vi levererar våra tjänster i partnerskap med marknadens ledande aktörer. Läs mer på www.infocare.com.