• 3i/

NordNav, finansieras av ledande investerare – Revolutionerar navigeringsmarknaden med mjukvarubaserad GPS-teknik för mobiltelefoner och bilar.

Innovationskapital, 3i Group plc och Siemens Acceleration meddelar i dag att de investerar i NordNav, ett svenskt företag som utvecklar nästa generation satellitnavigeringssystem. Genom att byta ut GPS-mottagarnas traditionella uppsättning integrerade kretsar mot en mer flexibel och kostnadseffektiv mjukvara leder NordNav teknikskiftet inom satellitnavigering.

NordNav grundades 2002 av två forskare från Luleå och Stanford Universiteten och är idag marknadsledande på mjukvarumottagare för GPS. NordNavs moderna teknik innebär ett paradigmskifte när den traditionella hårdvaran i mottagaren bestående av en uppsättning integrerade kretsar byts ut mot mjukvara. Nyheten ger tre tydliga fördelar: ökad flexibilitet eftersom mjukvaran kan uppdateras på distans och lätt skräddarsys för att matcha enskilda kundkrav, kraftigt minskade kostnader samt möjligheten att effektivt integrera nya tekniker, såsom det Europeiska satellitnavigeringssystemet GALILEO. Dessutom anser man att NordNavs mjukvarumottagare kommer stimulera marknaden för positioneringsbaserade tjänster. Tack vare finansieringen från investerargruppen kan NordNav använda sin patentsökta teknik och sakkunskap om satellitnavigering till att utveckla och sprida ett komplett produktsortiment med tillhörande tjänster. – NordNavs produkter är ett revolutionerande inslag som möjliggör satellitnavigeringen till en bråkdel av kostnaden för de nuvarande, kretsbaserade lösningarna. Vi är glada över att samarbeta med våra ledande investerare inför detta marknadsskifte, säger NordNavs vd Mattias Åström. Sedan den första GPS-satelliten (Global Positioning System) sattes i omloppsbana för över 20 år sedan har tekniken kontinuerligt utvecklats för att minska GPS-mottagarnas storlek. I dag är utrustningen så liten att den får plats i mobiltelefoner. Positioneringstjänster har funnits de senaste åren, men införandet av den nya tekniken har gått långsamt på grund av hög kostnad, integreringssvårigheter och dålig prestanda. Med NordNavs kostnadseffektiva lösning går det även att bygga in GPS-lösningar i telefoner i mellan- och lågprisklassen och inte bara i de dyraste. Och därmed öppnas massmarknaden för positioneringsbaserade tjänster. NordNav som är en spin-off från Luleås Tekniska Universitet har tidigare finansierats av Norrlandsfonden. Bolagets kunder finns främst i Asien och man har idag två produktserier: NordNav Rxx, inriktad mot GPS forsknings- och utvecklingsenheter för tester och verifiering samt NordNav Exx för inbyggnad i mobiltelefoner och bilnavigeringssystem. – Vi tycker NordNavs team och teknik är spännande. Lanseringen av satellitmottagare som bygger på mjukvara är ett stort steg mot att införa positioneringsfunktioner i ett brett urval av mobila terminaler, säger Jonas Risberg, Investment Director i InnovationsKapital. – Det är alltid spännande att upptäcka ett företag som har en teknik som markant kan förändra marknadsdynamiken. NordNav har en ansenlig potential globalt sett och ett team som kan skapa tillväxt och värdeökning för aktieägarna. Det är ett mycket bra tillfälle för 3i och vi ser fram mot att hjälpa företaget att uppnå sina mål, säger Kimmo Korpela, director för 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc. För mer information, kontakta: Mattias Åström, vd NordNav Technologies, tel. 070-241 91 09 Jonas Risberg, Investment Director, InnovationsKapital, tel. 08-545 014 90 Kimmo Korpela, Director för 3i Nordic och rådgivare till 3i Group plc, tel. 070-348 88 19 Innovationskapital InnovationsKapital (www.innkap.se) startade sin verksamhet 1994 och är en ledande venture capital aktör med inriktning på investeringar i ett tidigt skede i unga tillväxtföretag i Norden. Verksamheten, som drivs från kontor i Göteborg och Stockholm, är fokuserad på investeringar i Norden inom ICT (information and communication technology) och Healthcare & Life Sciences – dynamiska branscher som växer snabbt och där nordisk forskning spelar en viktig roll. Kapitalet (200 miljoner euro) förvaltas i tre fonder och tillhandahålls av högt ansedda svenska och internationella institutionella investerare. 3i Group plc 3i är världsledande inom private equity och venture capital och noterat på Londonbörsen (FTSE100 företag). Vi fokuserar på buyouts, growth capital och venture capital och 3i investerar, med hjälp av lokala rådgivare, i Europa, USA och Sydostasien. 3i Venture Capital har en 30 år lång meritlista när det gäller riskkapitalinvesteringar i ett tidigt skede och har för närvarande över 400 portföljföretag i hela Europa, Asien och i USA. Företagets framgångar visas tydligt av att Investor AllStars utnämnde 3i till “VC Fund of the Year 2004” och EVCJ till "VC Firm Of The Year" 2005. Dessutom var 3i Europas mest aktiva riskkapitalbolag under året och satsade 108 miljoner euro på företag vars teknik befinner sig i ett tidigt stadium, under en halvårsperiod fram till den 30 september 2004. 3i stöder prisbelönade företag som Vonage, USA (VOIP), Udex US (RFID), The Cloud, Storbritannien (trådlöst), Microsulis, Skottland (medicinteknik), Mobile 365, Frankrike (kommunikation), Smart Fuel Cells, Tyskland (alternativ energi), Fractus, Spanien (antenner), Sulake Finland (spel) med framgångsrika IPO-lösningar via Cambridge Silicon Radio (CSR), e2v, Bookham Technology, Novuspharma (Italien) och många fler. Läs mer på www.3i.com/sweden Siemens Acceleration i Communications GmbH Siemens Acceleration är ett helägt dotterbolag inom Siemens Communications Group. Siemens Acceleration grundades i München i Tyskland 2001 och främjar företag i tidigt skede inom kommunikationsindustrin genom att utöver finansieringen erbjuda ett omfattande servicepaket. Siemens Acceleration är för närvarande intressent i 21 portföljföretag världen över och söker aktivt investeringsmöjligheter i Europa, Israel, Nordamerika och Kina. Siemens Acceleration ingår i ett större nätverk på Siemens vars uppgift är att leda den tekniska innovationen genom att stödja nybildade företag. Förutom Siemens Acceleration bidrar även Siemens Technology Accelerator, Siemens Technology-To-Business Center och Siemens Venture Capital till Siemens innovationsstrategi. Deras enskilda ansvarsområde fastställs efter finansieringsläget och industrifokus. För mer information: www.acceleration.siemens.com NordNav Technologies NordNav utvecklar och säljer mjukvarubaserade satellitmottagare för GPS- och GALILEO-navigering. Genom att utnyttja befintlig processorkraft ger NordNavs teknik kunderna möjlighet att införa uppgraderbara positioneringslösningar med hög prestanda till en bråkdel av vad dagens hårdvarulösningar kostar. NordNav har en bas av de främsta kunderna inom mobil-, bil- och försvarsindustrin. Företaget grundades 2002, har sitt huvudkontor i Sverige och är privatägt. Mer om NordNav Technologies på http://www.nordnav.com