Inge Thulin till styrelsen för läkemedelsbolaget Merck

Report this content

Svensken Inge Thulin, vd och koncernchef för amerikanska 3M kommer att ingå i läkemedelsbolaget Mercks styrelse från och med den 1 mars 2018.

Ken Frazier, ordförande och koncernchef på Merck har i ett tidigare uttalande sagt att han är glad att få räkna in Inge Thulin i styrelsen och ser fram emot att dra nytta av hans långa erfarenhet som global ledare för ett innovativt och vetenskapsbaserat företag.

Inge Thulin är långvägare och började jobba på svenska 3M redan 1979. Han har med åren fått ett allt större förtroende inom koncernen innan han 2012 blev vd och styrelseordförande för 3M med 91 000 anställda och verksamhet i mer än 70 länder runt om i världen. 3M rankas ofta som ett av världens mest kreativa företag och har på senare år gjort sig alltmer känt för sitt engagemang för hållbarhet och mångfald.

Inge Thulin har en examen i ekonomi och marknadsföring från Göteborgs universitet. Han är hedersledamot i National Committee on U.S.-China Relations, har erhållit utmärkelserna Peter G. Peterson Business Statesmanship Award från Committee for Economic Development, Lucia Trade Award från svenskt-amerikanska handelskammaren och Hendrickson-medaljen för etiskt ledarskap. Senast blev Inge Thulin hedrad av Junior Achievement of The Upper Midwest, Inc. som 2016 Business Hall of Fame Laureate.

Ytterligare information kan lämnas av:
Petter Hagander, Head of Human Resources & Communication Nordic & Baltic Region, 3M Svenska AB, 070-375 41 42, petter.hagander@mmm.com

MERCK är ett ledande globalt hälso- och läkemedelsföretag som har sitt huvudkontor i New Jersey, USA och dotterbolag i fler än 140 länder. Företaget har en stark portfölj av receptbelagda läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel. För närvarande har MERCK cirka 70 000 anställda globalt. Koncernens VD Ken Frazier tillträdde 2011.

3M är ett innovationsföretag som aldrig slutar att uppfinna. Koncernen omsätter 30 miljarder dollar, har 91 000 anställda och verksamhet i mer än 70 länder. I Norden har 3M kontor i Köpenhamn, Helsingfors, Oslo och huvudkontor i Sollentuna. FoU och tillverkning finns i Gagnef, Värnamo och Västervik. I Norden har 3M 1100 medarbetare och omsätter 340 miljoner euro.

Taggar: