Snart är supertuben på plats i Sveriges modernaste köpcenter

Report this content

Idag, torsdag, lades första handen vid monteringen av den så kallade supertuben, den 250 meter långa effektskapare som ska lysa upp 421 när det nya köpcentret i södra Högsbo invigs i oktober. Bakom den innovativa och moderna utformningen av supertuben och köpcentret står arkitekten Gert Wingårdh.

– Vi vill kombinera ett kommersiellt koncept med god och innovativ arkitektur. De fastigheter vi utvecklar vill vi kunna påverka och ge ett nytt liv. 421 är vårt mest spännande utvecklingsprojekt, här finns både enkelhet och storhet, säger Lennart Karlsson, vd för Aspelin-Ramm Fastigheter AB. Den 250 meter långa supertuben, som idag började monteras, ska med sina transparenta väggar av kanalplast ge ett väderskydd och en inomhuskänsla för köpcentrets besökare. – Det är ofta det enkla som är det geniala. Ljus är attraktivt och supertuben kommer att synas lång väg. Den ger höjd och rymd för besökaren, nästan som i en kyrka, men blir också en spännande kontrast till den svarta frontbyggnaden och till det omgivande landskapet, säger Gert Wingårdh. 421 ligger strategiskt beläget i anslutning till Söderleden och den planerade Marconilänken, och nås enkelt från fyra olika håll. – I och med att Sisjön/Högsbo är en stadsdel i stark expansion, i invånarantal som en medelstor svensk stad, kommer även de kommunala förbindelserna att markant förbättras. Men redan idag stannar bussen precis utanför 421, säger Lennart Karlsson. Ett femtontal av Nordens ledande butikskedjor – bland andra ICA Maxi, H&M, Kapp-Ahl, Intersport, Lindex, Cubus, Dressman och Hemtex – finns på plats när 421 invigs den 25 oktober 2006. Dessutom etablerar sig nu Europas största elektronikkedja Media Markt i Sverige, och har valt 421 för sin första butik i Göteborg.