42Networks får första ordern på fiberkonverterare för kabel-TV

Stockholm, 21 november 2005 – 42Networks AB, som utvecklar produkter och lösningar för bredbandstelefoni och Triple-Play, har fått en första order på den nyligen lanserade fiberkonverteraren för kabel-TV-tjänster via fiberoptik till hemmet, Media Converter for Cable-TV services (MCC). Det är Solleftå kommun som har inhandlat en kombinerad lösning av MCC-enheter och hemenheter för slutanvändare, sk DRG48. Den första utbyggnaden av bredbandsförbindelser via fiberoptik, Fiber-to-the-Home, FTTH, riktar sig mot villamarknaden där varje hushåll kan abonnera på bredbandstjänster och traditionella TV-tjänster via sin fiberanslutna DRG. MCC-enheten används för att distribuera kabel-TV tjänster genom att konvertera de fiberbaserade TV-signalerna till traditionella TV-signaler och vidare genom en koaxialkabel i hemmet. Tekniken är idealisk för användare som bor i områden där den analoga markbundna distributionen av TV-signaler upphör och ersätts med markbunden digital-TV. Hushåll med fiberanslutna bredbandstjänster kommer därmed inte att behöva inhandla någon digital set-up box för varje TV-apparat. – Intresset för fiberanslutningar till hemmet är väldigt stort, eftersom fiberns överföringshastighet är hög och möjliggör för hushållen att abonnera en mängd olika tjänster från stadsnätet, säger Robert Strömberg, marknadschef på Sollefteå Stadsnät. – Med vår MCC-lösning får nätverksoperatörer ännu en anledning att bygga ut bredbandsförbindelser via fiberoptik till hemmen, säger Henrik Scharp. Vi är givetvis väldigt glada över att Sollefteå kommun och Sollefteå Stadsnät har fastnat för vår tekniska lösning och MCC-enhet. MCC-enheten är en del av 42Networks produkter för slutanvändarutrustning, Customer Premises Equipment (CPE) för FTTH. MCC-lösningen kan användas antingen som en fristående enhet eller kombineras med 42Networks enheter för fiberanslutning i hemmet sk DRG4x. Dessa använder sig av 42Networks unika ”click-on” system, där fibertermineringen (FTU) är integrerad med användarens hemenhet (DRG).