• 42Networks/

42Networks första 18 månader – 28.8 miljoner kronor i omsättning, 2.0 miljoner kronor i vinst

Stockholm, 24 maj 2005 – 42Networks AB, som utvecklar produkter och lösningar för bredbandstelefoni, redovisar i sitt första och förlängda räkenskapsår en omsättning på 28.8 miljoner kronor och en vinst på 2.0 miljoner kronor efter skatt. Rörelseresultatet efter finansiella poster uppgick till 2.8 miljoner kronor. – 42Networks har kunnat ta tillvara nya affärsmöjligheter inom ramen för den positiva utvecklingen i marknaden för bredbandstelefoni. Det trendbrott som har skett under 2004 vad gäller telekomoperatörernas, företagskundernas och allmänhetens intresse för telefoni över bredband, har vi i vår tur kunnat omvandla till ökad orderingång och kontakter med nya kundsegment, säger Henrik Scharp, VD för 42Networks. Det rapporterade förlängda räkenskapsåret omfattar perioden från den 3 juli 2003 till och med 31 december 2004. Rörelsen i 42Networks förvärvades i början av räkenskapsåret från Ericsson Business Innovation AB av tidigare anställda. Under sommaren 2004 tillkom riskkapitalbolaget ITP, med större ägande i bl a Unibet och NeoNet, som extern investerare i 42Networks.