42Networks tillförs drygt 3 miljoner kronor genom konvertibelt förlagslån

42Networks AB i Kista, som utvecklar produkter och lösningar för bredbandstelefoni, har tillförts drygt 3 miljoner kronor genom att utge ett konvertibelt förlagslån, vilket en extra bolagsstämma beslutade om den 7 december 2004. – Vår målsättning är att en operatör framgångsrikt ska kunna erbjuda bredbandstelefoni till vem som helst som har bredband, oavsett vilken bredbandsleverantör denne har. Det tillförda kapitalet utgör ett viktigt tillskott i 42Networks ambition att tillhandahålla sådana lösningar, säger 42Networks VD Henrik Scharp. De utgivna skuldebreven inom ramen för det konvertibla förlagslånet, tecknades dels av bolagets befintliga aktieägare, dels av ett begränsat antal externa intressenter. Sammanlagt tecknades 80 poster för totalt 3 miljoner 86 tusen kronor. Huvuddelen av posterna, till ett värde av drygt 1 miljon 890 tusen kronor, har tecknats av investmentbolaget ITP, som också har större ägarintressen bland annat i de börsnoterade bolagen NeoNet och Unibet. ITP tecknade tidigare, sommaren 2004, en nyemission i 42Networks på närmare 3 miljoner kronor.