CapMan investerar 17 miljoner kronor i 42Networks

Stockholm, 13 februari, 2006 – 42Networks, som utvecklar produkter och lösningar för bredbandstelefoni och Triple-Play, erhåller 17 miljoner kronor i investering från fonder förvaltade av CapMan. Därtill gör övriga aktieägare ytterligare investeringar i företaget. Kapitaltillskottet ska bidra till att öka tillväxttakten inom 42Networks. Genom investeringen blir CapMan en av de största aktieägarna i 42Networks. – Inom 42Networks är vi väldigt nöjda med att börja samarbeta med en ledande internationell investerare som CapMan. Kapitaltillskottet – tillsammans med CapMans breda nätverk och expertkunskaper kring tillväxtföretag – gör att vi kan fortsätt vår marknadsexpansion. Samarbetet kommer också i en spännande tid när marknaden för både IP-telefoni och fiber till hemmet (FTTP) visar tydliga tecken på stark tillväxt, säger Henrik Scharp, vd för 42Networks AB. – 42Networks medarbetare har lång erfarenhet och djupa kunskaper inom telefoni, vilket gett stora fördelar i utvecklingen av företagets produkter för IP-telefoni. Dessutom har företaget en stark och erfaren ledningsgrupp. Detta möjliggör en fortsatt stark utveckling på den snabbt växande marknaden för IP-telefoni och Triple Play, säger Martin Falkevall, partner inom CapMan. 42Networks utvecklar och säljer produkter och systemlösningar för bredbandstelefoni, Triple Play för fiber till hemmet (FTTP) samt lösningar inom IP-telefoni. Kunderna är företag som tillhandahåller telefonitjänster samt bredbandsoperatörer. Företaget har cirka 50 medarbetare i Stockholm, London och Shanghai. 42Networks etablerades genom ett management buyout från Ericsson Business Innovation i mitten av 2003. Marknaden för IP-telefoni har utvecklats väl och tillväxten väntas fortsätta under kommande år.