Trygghet i vardagsekonomin högst upp på önskelistan inför pension

Report this content

En slående majoritet av svenskarna är överens om hur de vill att livet som pensionär ska se ut. Hela sex av tio säger att en god privatekonomi är viktigast. Detta följs av att få njuta av vardagen och få tillbringa mer tid med vänner och familj. Det visar en ny undersökning från 60plusbanken.

Många tror kanske att blivande pensionärer drömmer om hur lediga dagar fylls med resor på varmare breddgrader, spännande fritidsaktiviteter och intressen som man inte tidigare haft tid till.. Men det visar inte 60plusrapporten, som bygger på en undersökning genomförd av Kantar Sifo. Den visar istället att svenskarna prioriterar mer vardagliga ting. Majoriteten, 60 procent, vill att livet som pensionär ska präglas av en god privatekonomi. Detta följs av att få njuta av vardagen och få mer tid till både familj och vänner. Det uppger 56 respektive 50 procent.

– Det finns en föreställning om att pensionärer drömmer om lyxiga solsemestrar eller en ny semesterbostad, men det stämmer inte med det vi hör från våra kunder och inte heller med rapportens slutsatser. De allra flesta vill ha en privatekonomi med en kalkyl som går runt. Vi ser även att det finns en utbredd oro inför att få ihop det ekonomiskt som pensionär, långt innan man går i pension, säger Sandra Lillienberg, chef för 60plusbanken.

Spara till buffert och ge bort gåvor till familjen

Så vad skulle svenskar i åldersgruppen 60 år eller äldre göra om de hade ett par tusenlappar mer att röra sig med varje månad? Deras längtan efter en vardag utan ekonomisk stress visar sig även här. Närmare hälften skulle spara till en buffert. Efter att de fasta utgifterna är betalda så skulle svenskarna, förutom att spara till en buffert, använda pengarna till gåvor eller aktiviteter med familjen och till att resa. Det uppger 21 respektive 19 procent.

Sett till hela den svenska befolkningen  är det viktigast att spara en buffert och skämma bort familjen. Dessutom säger 3 procent att de skulle prioritera att köpa ett landställe eller fritidshus om de hade några tusenlappar mer att röra sig med.

-          Jag tycker att det är oroväckande att så pass många säger sig vilja spara till en buffert – men inte bedömer sig ha möjlighet till det. Vi vet alla att ett kylskåp kan gå sönder eller att ett tandläkarbesök kan bli mycket dyrt. Då kan det vara en buffert som avgör hur man klarar dessa oförutsedda utgifter, säger Sandra Lillienberg, chef för 60plusbanken.

Topplista: Detta skulle de över 60 år göra med ett par extra tusenlappar i månaden

1. Spara till buffert   45 %

2. Gåvor till eller aktiviteter med familjen/barn/barnbarn 21 %

3. Resa    19 %

4. Njuta av god mat och andra bekvämligheter   15 %

5. Renovera min nuvarande bostad/fritidshus  14 %

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Hagman Buhlin, Head of Corporate Communications, 60plusbanken

Tel: + 46 708 98 24 29

E-post: sofia.buhlin@bluestep.se

Om 60plusbanken

60plusbanken lanserades 2020 och erbjuder skräddarsydda lånelösningar för personer som är över 60 år och äger sin bostad. Genom 60pluslånet hjälper vi kunder att på ett tryggt och ansvarsfullt sätt frigöra kapital från det egna boendet, utan att behöva flytta. 60plusbanken är en del av Bluestep Bank AB (publ) som är ett bankaktiebolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Mer information om Bluestep finns koncernens hemsida.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo i juni och juli 2021. Den är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd på länsnivå. Totalt har 3 085 personer i Sverige mellan 18 och 79 år deltagit i undersökningen.

Hur ser din drömtillvaro ut som pensionär?

Man

Kvinna

Resa och upptäcka världen

44 %

41 %

47 %

Bo utomlands under vintersäsongen

28 %

24 %

32 %

Tillbringa tid med familj/vänner

50 %

42 %

58 %

Mer tid för intressen/hobby, t.ex. sport, hantverk

48 %

50 %

47 %

Mer tid för nöjesaktiviteter, t.ex. restaurangbesök, kultur

37 %

29 %

45 %

Ta det lugnt och njuta av vardagen

56 %

52 %

59 %

God privatekonomi/pension

60 %

58 %

63 %

Fortsätta jobba

9 %

7 %

Tillbringa tid i fritidshus/landställe

26 %

25 %

26 %

Annat

Tveksam, vet ej

1 %

Vad skulle du främst göra om du hade ett par tusenlappar att röra dig på varje månad?

Man

Kvinna

Byta bostad

Resa