8 av 10 LO-medlemmar vill strejka mot inhyrning av personal

Det finns en stark opinion bland LO-medlemmarna om att gå i konflikt mot den ökande trenden att varsla anställda och i stället hyra in de via olika bemanningsföretag. Detta visar en ny undersökning som Novus Opinion gjort på uppdrag av 6F – fackförbund i samverkan – och som presenteras på DN debatt idag.

Undersökningen visar också att nästan ingen vill ha sin anställning i ett bemanningsföretag. 88 procent vill hellre ha kvar sin anställning i det företag där de utför sitt arbete.

De sex fackförbunden Byggnads, Transport, Seko, Fastighets, Målarna och Elektrikerna, som utgör 6F är starkt kritiska till denna ökande trend att först sparka och sedan hyra in. Detta blir en högt prioriterad fråga i den kommande avtalsrörelsen, skriver avtalssekreterarna och de sex förbundsordförandena på DN debatt idag:

”Resultaten i denna undersökning är slående. Svenska folket gillar inte trenden och vill att facket ska göra vad de kan för att bromsa denna utveckling i nästa års avtalsrörelse” ”I LO:s gemensamma avtalskrav finns situationen inom bemanningsmarknaden med som en högt prioriterad fråga. De centrala avtalen kommer att genomlysas ordentligt för att se över de olika möjligheter som finns för att förbättra villkoren och anställningstryggheten för våra medlemmar. Svenska folket och LO-medlemmarna har en tydlig uppfattning i denna fråga och det är vår uppgift att arbeta utifrån de krav som våra medlemmar ställer på oss. Nästa års avtalsrörelse kommer att bli tuff.”, konstaterar de sex förbunden.

Hela undersökningen bifogas och finns tillgänglig på respektive förbunds hemsidor.

För ytterligare pressinformation kontakta: Jonas Pettersson, kommunikationschef SEKO: 070-631 59 49