Är privatleasing billigare än billån?

Privatleasing är ett fenomen som blivit alltmer vanligt i Sverige. Att köpa en ny bil är inte längre en nödvändighet för den som vill köra runt i den senaste bilmodellen. Istället kan man som privatperson leasa populära bilmodeller för en månatlig avgift. Något som allt fler svenskar väljer att göra enligt officiell statistik från Trafikanalys. Enligt rapporten Fordon 2018 som är den senaste av de rapporter som Trafikanalys publicerat så har privatleasing ökat stort. Från 2017 till 2018 ökade andelen privatleasing med 18%. Samma trend gäller leasing av personbilar ägda av juridiska personer. Men vad är det som lockar svenskar med privatleasing? Och kanske än viktigare – tjänar man på att leasa sin bil istället för att köpa den?

Trenden med att leasa sin bil verkar inte upphöra. Med ett lågt ränteläge och stor konkurrens mellan olika bilmärken är förutsättningarna för privatleasing goda. Enligt Vrooms privatleasingrapport från december 2019 så utgjorde privatleasingandelen 46% av privatmarknaden. Detta är den högsta andelen som någonsin förekommit under en enskild månad. De höga siffrorna kan dock påverkats av den höjda fordonsskatten som aviserats.

Är privatleasing billigare än att köpa bil?

Att leasa en bil innebär att man långtidshyr en bil och betalar en månadskostnad som regleras av ett leasingavtal. Hur stor den månatliga kostnaden blir beror på hur leasingavtalet är utformat, vilken typ av bil du leasar samt vilken längd avtalet har. Även saker så som förväntad körlängd och nivå på utrustning kommer att påverka kostnaden. Avtalstiden ligger vanligtvis mellan 24-36 månader och därefter lämnar du tillbaks bilen. Fördelen är att du får möjlighet att köra en ny bil och slipper lägga någon kontantinsats. Nackdelen är att det kan stå dig dyrt om du kör fler mil än förväntat eller åsamkar skador på bilen som inte räknas som normalt slitage.

Allt om Billån har utforskat möjligheterna att privatleasa kontra att låna pengar för att köpa en ny bil och jämfört kostnaderna. I granskningen har man även tagit med alternativet att köpa en ny bil genom att höja ett befintligt bolån. Exemplet utgår ifrån en bil som kostar 273 900 kr och i de fall lån tillämpats har man även räknat med ett övervärde enligt en analys gjord av Teknikensvärd i februari 2019. Löptiden räknas på 36 månader och utgår från att man kör 1500 mil per år.

Allt om Billån har jämfört kostnaderna

Det första alternativet i granskningen är ett billån med säkerhet från Volkswagen där räntan ligger på 3,55%. För att finansiera kontantinsatsen används ett lån utan säkerhet via Lendo med ränta på 5,56%. Denna ränta förutsätter dock att låntagaren har en god kreditvärdighet. Månadskostnaden för denna lösning ligger på 4209 kr. Totalkostnaden för bilen blir i detta fall 151 506 kr.

Det andra alternativet är att köpa en ny bil genom att höja sitt befintliga bolån. Enligt granskningen är detta det mest förmånliga sätt att köpa ny bil och totalkostnaden blir 131 058 kr. Detta innebär en månatlig kostnad på 3641 kr.

Det tredje alternativet är att privatleasa en ny bil och håller du dig inom det avtalade milantalet och undviker tillägg så blir månadskostnaden för leasingen 3761 kr. Detta ger en totalkostnad på 135 396 kr.

Vad ska man tänka på när man leasar bil?

Som granskningen visar så kan alltså privatleasing vara ett gynnsamt alternativ för dig som vill ha en ny bil. Det gäller dock att inte fastna i vanliga fällor så som att köra mer antal mil än vad som är avtalat. Det är även viktigt att se över vad som ingår i leasingen. Det är inte alltid säkert att vinterdäck eller rutinservice ingår i leasingavtalet. Behöver du betala tillägg så kan privatleasingen bli betydligt mycket dyrare än vad som framgår i exemplet ovan.

Väljer du att låna pengar för att köpa bil så är det viktigt med en god kreditvärdighet. Annars kommer räntan bli hög och lånet dyrare än nödvändigt.

Slutsatsen är att privatleasing kan vara ett bra och billigt alternativ för den som tänkt skaffa en ny bil. Men allt beror på vem du är och vad du har för förutsättningar. En rekommendation är att läsa igenom MRFs broschyr ”Privatleasing – att tänka på när du leasar bil” innan du bestämmer dig för att skriva på ett leasingavtal.

Krav för att få privatleasa en bil

För att få privatleasa en bil krävs det att du har fyllt minst 18 år och har ett svenskt personnummer. Inte sällan krävs det även att leasingtagaren har körkort. Beroende på vilken firma du vänder dig till kan det finnas krav på minsta inkomst för att få teckna ett leasingavtal och i de flesta fall behöver du ha någon form av anställning. Normalt accepteras inga betalningsanmärkningar.

Den kompletta granskningen som Allt om Billån tagit fram återfinns här. Har du frågor kring själva granskningen eller någon av uträkningarna så är du välkommen att skicka ett mail till info@alltombillan.se eller ringa oss på 0455-14840. Det är fritt att dela granskningen så länge man länkar till ursprungskällan.

Allt om Billån ägs och drivs av mediabyrån 7 Out Media AB. Allmänna frågor kring detta pressmeddelande besvaras på info@7outmedia.se