Flaggskeppet är tillbaka: Stena Danica åter i trafik

Report this content

För många är en tur till Danmark ett kärt inslag i sommarsemestern. Den 1: a juli startar därför sommaren på riktigt när Stena Danica åter sätts i trafik för dagsturer mellan Göteborg och Frederikshamn.

Stena Line kan idag lämna ett glädjebesked till alla kunder att Stena Danica nu åter sätts i trafik mellan Göteborg och Frederikshamn. Hon ersätter det lite mindre fartyget Stena Vinga och gör att fler passagerare kan få möjligheten att spendera en dag på det öppna havet med havsbris och shopping ombord.

”Vi har sett ett stigande intresse för dagsturer under de senast veckorna. Många vill unna sig att komma ut till havs för ett miljöombyte och passa på att fylla på sina förråd av parfym, godis eller öl”, säger Julia Kronberg, Travel Commercial Manager för Stena Line.

Stena Danica och Stena Jutlandica kommer nu trafikera Göteborg – Frederikshamn medan det mindre fartyget Stena Vinga tas ur trafik tills vidare. Stena Line har infört en mängd åtgärder för att säkerställa en säker och behaglig tur för alla passagerare. Som en extra åtgärd för att främja social distansering seglar fartygen idag med begränsad passagerarkapacitet. Stena Danica som är det största fartyget på linjen har stora passagerarutrymmen som motverkar trängsel. Mer om säkerhetsstandarden inom Stena Line går att finna här: https://www.stenaline.se/sail-safe

I dagsläget erbjuds dagsturer utan landstigning i Danmark från Stena Danica och Stena Jutlandica men reserestriktionerna följs noga och ambitionen är att erbjuda möjlighet att gå iland så snart de danska reserestriktionerna hävs.

Stena Danica är ett av de mest kända inslagen i Göteborgs hamnbild. Fartyget som är byggt 1983 är 155 meter långt och har under normala förhållanden en passagerarkapacitet på 2,274 personer, idag knappt hälften. Fartyget som är kontantfritt är utrustat med en extra stor Bordershop på däck 7 och 8. Enligt nuvarande tidtabell lämnar Stena Danica Göteborg 08.00 med återkomst 15.45 - samt utresa igen 16.45 med återkomst 00.30.

Mer information om utbudet ombord finns här: https://www.stenaline.se/vara-fartyg/stena-danica/shopping

För mer information, kontakta:

Stena Line Press Office

+46 (0704 85 85 32, press@stenaline.com

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 36 fartyg och 18 linjer i norra Europa. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line är en del av Stena AB-koncernen som har cirka 16 000 anställda och en årlig omsättning på cirka 37 miljarder kronor.