Allaväljare - sajten som ger lätta svar på svåra frågor inför valet

Report this content

Nu är det full fart på den lättlästa valsajten Allaväljare. Varje dag bevakar och kommenterar Allaväljare det som händer i valrörelsen. Våra läsare har upptäckt att de genom Allaväljare kan få lätta svar på de frågor de har inför vale.

- Det är jätteroligt att så många har skickat frågor och att partierna tar sig tid att svara. Just nu kommer det flera frågor om dagen och det är alltid lika spännande att öppna mejlen och se vad läsarna frågar om. Det är allt från skatt på epa-traktorer till hur fattigdomen ska stoppas. säger Moa Candil, journalist på Allaväljare.

Läsarna har hittat till sajten som nu har över 5000 besök om dagen.

Alla Väljare finns på allavaljare.se och vänder sig till alla som behöver lättlästa nyheter och information om valet. Det kan vara personer som har svenska som andraspråk, som är otränade läsare eller har en funktionsnedsättning. Målet är att ge alla väljare en möjlighet att bli delaktiga i den svenska demokratin.Sajten drivs av den lättlästa nyhetstidningen 8 Sidor.

På Alla Väljare finns det rapportering från valrörelsen, information om och granskning av partiernas politik. Alla Väljare ger också en guide till hur demokratin fungerar och hur man röstar.

Centrum för lättläst arbetar för alla människors demokratiska rätt till nyheter, litteratur och information utifrån sina egna förutsättningar. I Centrum för lättläst ingår nyhetstidningen 8 Sidor, LL-förlaget och Lättläst-tjänsten.

Ta del av valinformation och nyheter för alla på www.allavaljare.se

Malin Crona, chefredaktör 8 Sidor
och ansvarig för Alla Väljare tel. 070-748 99 39
malin.crona@8sidor.se

8 Sidor
8sidor.se

Taggar:

Citat

Det är alltid lika spännande att öppna mejlen och se vad läsarna frågar om. Det är allt från skatt på epa-traktorer till hur fattigdomen ska stoppas.
Moa Candil, journalist på Allaväljare.