Den brasilianska fotbollslegenden Denílson inleder samarbete med Team888

Report this content

I mars blev den legendariske fotbollsspelaren Denílson den första kändisambassadören för 888poker i Brasilien. Att valet föll på just en brasiliansk spelare var inte helt oväntat då poker i det sydamerikanska landet ständigt ökar i popularitet.

Denílson föddes 1977 i ett litet samhälle nära Sao Paolo. I hemorten inledde han sin fotbollskarriär i den lokala klubben Ouro Verde vid 11-års ålder. Blott 17 år gammal gick han som junior med i Sao Paolo, en av de största fotbollsklubbarna i Brasilien. Där började han sin resa mot att em gång i tiden vara världens bäst betalda fotbollsspelare -  Denílson fick 32 miljoner dollar (£21.5 miljoner) då han 1998 gick från Sao Paolo till Real Betis!

Genom hela sin imponerande fotbollskarriär, som sträckte sig från 1994 till 2010, var han känd för sin oerhört tekniska skicklighet. Under dessa år var Denílson med och spelade om flera stora mästerskapstitlar, däribland som landslagsspelare i det vinnande laget i 2002 FIFA World Cup. Han vann även flertalet ligaguld, inklusive den brasilianska ligan, Copa America och Copa del Rey i Spanien.

Nya intressen efter fotbollskarriären

Denílson fortsatte sin karriär i Europas finrum och efter flera framgångsrika år tog han beslutet att lägga fotbollsskorna på hyllan genom att inte förlänga sitt kontrakt med den franska klubben Bordeaux. Ett beslut han senare erkänt var det största misstaget under sin karriär som fotbollsspelare. Numera tillbringar han mycket tid med sina hundar och hejar fram sitt favoritlag Palmeiras. Naturligtvis ägnar brasilianaren en hel del av sin tid åt den nya favorithobbyn - poker online.

Tillsammans med Bruno Foster, Bruno Kawauti och Nicolau Villa-Lobos blir Denílson en av 888pokers ambassadörer från Brasilien. Under en intervju med 888poker diskuterade legenden sin övergång från fotbollsspelare till framgångrik pokerspelare;

“Alla mina vänner började att spela online poker och därigenom blev jag mer och mer intresserad av pokerspel,” berättar Denílson angående hur hans intresse började. “Flera av de egenskaper du behöver ha som fotbollsspelare kan hjälpa dig att bli en framgångrik pokerspelare. 888poker är en av världens största och bästa plattformer för pokerspel, så jag är väldigt stolt över att bli en i gänget av 888poker team. Jag hoppas därigenom kunna utveckla mina egna pokertalanger samt inspirera nya spelare till att ge sig in i den mycket spännande pokerbranschen.“

Poker vs. fotboll

Denílson berättade att han började spela online poker i slutet av förra året efter att ha deltagit ett stort 888poker event i Belo Horizonte. För att förbättra sitt pokerspelande tar han hjälp av sina vänner och spelar mycket för skojs skull. Att just fotbollsspelare gillar poker tror han beror på att det finns flera likheter i sättet att spela. Denílson menar att de två tillsammans är en vinnande kombination och just kortspel var något som hans kollegor alltid sysslade med utanför fotbollsplanen. Han menar att tålamod och koncentrationsförmåga är något som definitivt krävs för framgång inom båda sporterna. “Om förhastade beslut tas kan det snabbt få förödande konsekvenser och man kan förlora allt. Denílson pratar vidare om likheter och varför han själv fastnade för sporterna, “Poker är en rolig och underhållande sport och kräver precis som fotboll mycket tankeverksamhet. Folk brukar säga att ju mer poker man spelar ju mer gillar man det, vilket även gällde för mig när jag började spela fotboll”.

Bästa spelarna

Att ha förebilder inom sin sport är något som kan lyfta en och kämpa för att ständigt förbättra sin teknik. Denílson nämner att han anser att Bruno Foster är den bästa pokerspelaren och att Neymar är den bästa fotbollsspelaren just nu. Han tror inte att det kommer dröja länge innan Neymar blir utsedd till världens bästa fotbollsspelare. Själv framhåller Denílson flertalet spelare som de bästa han spelat med genom karriären; Marcos, Cafu, Aldair, Juan, Roberto Carlos, Mauro Silva, Juninho Paulista, Ronaldinho, Rivaldo, Romário och Ronaldo. I dagsläget ser dock Denílson laguppställning i det brasilianska landslaget något annorlunda ut då han vill se följande spelare på plan;

Allison (Roma), Dani Alves (Barcelona), Marcelo (Real Madrid), Marquinhos (PSG), Thiago Silva (PSG), Luiz Gustavo (Wolfsburg), Hernanes (Juventus), Willian (Chelsea), Douglas Costa (Bayern), Neymar (Barcelona), Ricardo Oliveira (Santos).

Strategi styr spelandet

Denílson var känd som en ganska tuff och orädd spelare på fotbollsplanen och han planerar att köra samma stil vid pokerbordet. Att ha en genomtänkt plan är dock a och o i båda sporterna och den nyblivna pokerambassadören tänker arbeta med att förfina sin teknik även inom bluffandet i poker; “Till skillnad från att filmningar i fotboll, är en lyckad bluffning inom poker en härlig wow-känsla! Det är en del av spelet och i princip en nödvändighet för att lyckas”, säger Denílson.

Om 888poker

Den flerfaldigt prisbelönade pokersajten 888poker.com startades 2002. Med sitt huvudkontor på Gibraltar drivs sajten av börsnoterade 888 Holdings som i sin tur ingår i koncernen Cassava Enterprises Ltd. 888poker erbjuder alla typer av traditionella spel såsom Texas hold’em, Omaha och ett mycket varierande utbud av sit & go-turneringar varje dag, dygnet runt. Hos 888poker står innovativ användarvänlighet, säkerhet och själva spelupplevelsen i fokus.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::  Producerad av 888 Poker   ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::