Report this content

A+ Science Invest AB och Carbion OY tecknar licensavtal om behandling mot Magsårsbakterien Helicobacter pylori A+ Science Invest AB har tecknat ett licensavtal med ensamrätt med det finska företaget Carbion OY. Avtalet gäller utveckling av en ny typ av behandling mot Helicobacter pylori-infektioner som baseras på ett A+- patent. Licensavtalet kommer att ge A+ royalty och intäkter efter avslutade projektfaser. Helicobacter pylori-infektion är en av världens vanligaste infektionssjukdomar. Man beräknar att mellan fem och tio procent av världens befolkning drabbas av magsår en eller flera gånger i livet. I de flesta fall orsakas magsår av bakterien Helicobacter pylori, som också är en riskfaktor för magcancer. Huvudsyftet med A+:s uppfinning är att hitta nya sätt att behandla sjukdomstillstånd orsakade av H. pylori genom att utnyttja särskilda receptorer i människans magepitel. Avsikten med överenskommelsen är att utveckla och kommersialisera effektiva kolhydratbaserade läkemedel mot H. pylori-infektioner. Forskningarbetet genomförs i samarbete med professor Karl-Anders Karlsson vid Institutionen för medicinsk och fysiologisk kemi på Göteborgs Universitet. "Behandling av mag- och tarmsjukdomar är ett prioriterat område inom A+. Vi har arbetat med forskare vid flera svenska universitet sedan bolagets start 1997. Nu ser vi fram emot ett samarbete med Carbion OY och dess team av ledande finska forskare inom glykobiologi," säger Boo Edgar, verkställande direktör på A+. För mer information kontakta Erik Ahlberg 031-7782137, 0708-888 429, eller Boo Edgar 031-7782131, 0708-888 427. A+ Science Invest AB (publ.) - www.a-plusscience.com -, är ett företag inom biovetenskap som grundades 1997. Dess verksamhet består i att identifiera, värdera, förvärva, utveckla, finansiera och kommersialisera medicinska och naturvetenskapliga innovationer med patentmöjligheter och kommersiell bärkraft. Projektportföljen innehåller ett trettiotal projekt inom medicin och bioteknik. De största aktieägarna är 6:e AP- fonden, Holdingbolaget vid Göteborgs Universitet, Investor Investments Novare Limited, Biofund och Optiomi OY. Carbion OY - www.carbion.net - bildades i slutet av 1999 av en grupp ledande finska glykobiologer med syfte att kommersialisera sina upptäckter inom syntetisk framställning och analys av kolhydratföreningar. Företagets grundläggande affärsidé är att utveckla nya kolhydratbaserade läkemedel. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT01030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT01030/bit0001.pdf