Extra bolagsstämma i Lundbergs

Report this content

Extra bolagsstämma i Lundbergs Lundbergs extra bolagsstämma den 9 augusti beslöt i enlighet med styrelsens förslag om indragning av 7.588.000 B-aktier som bolaget med stöd av beslut vid ordinarie bolagsstämma den 29 mars 2000 återköpt. Indragning av B-aktierna innebär att bolagets aktiekapital nedsätts med 75.880.000 kronor. För att minska tidsåtgången för nedsättningen beslöt bolagsstämman vidare att emittera C-aktier till ett belopp om 75.880.000 kronor, att lösa in emitterade C-aktier och att överföra 75.880.000 kronor från bolagets fria egna kapital till bolagets reservfond. I enlighet med styrelsens förslag fattades beslut att ge styrelsen bemyndigande att under perioden fram till nästa ordinarie bolagsstämma förvärva högst så många aktier av serie B att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv skall ske på OM Stockholmsbörsen eller genom ett förvärvserbjudande. Förvärv på OM Stockholmsbörsen skall ske till vid förvärvstillfället gällande börskurs. Förvärv genom erbjudande till aktieägarna skall ske till lägst gällande börskurs och högst 1,3 gånger gällande börskurs. Syftet med återköpet är att ge styrelsen möjlighet att under perioden fram till nästa ordinarie bolagsstämma justera bolagets kapitalstruktur. Ett återköp givet dagens marknadssituation skulle höja bolagets avkastning på eget kapital och öka substansvärdet per aktie. Stockholm den 9 augusti 2000 L E Lundbergföretagen AB (publ) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/09/20000809BIT00840/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/09/20000809BIT00840/bit0002.pdf