Lundbergs bolagsstämma

Report this content

Lundbergs bolagsstämma Lundbergs ordinarie bolagsstämma fastställde på torsdagen styrelsens förslag till utdelning för verksam-hetsåret 2001 på 5:75 kronor/aktie, en höjning från 5:25 kronor/aktie föregående år. Avstämningsdag för utdelning är den 9 april 2002 och utbetalningsdag den 12 april 2002. Till styrelseledamöter omvaldes Lennart Bylock, Ulf Lundahl, Fredrik Lundberg, Sten Peterson, Bengt Pettersson, Per Welin och Christer Zetterberg. I enlighet med styrelsens förslag fattades beslut om indragning av 6.146.900 B-aktier, som bolaget med stöd av beslut vid extra bolagsstämma den 9/8 2000 och ordinarie bolagsstämma den 28/3 2001 återköpt. Indragning av B-aktierna innebär att bolagets aktiekapital nedsätts med 61.469.000 kronor. För att minska tidsåtgången för nedsättningen beslöt bolagsstämman vidare att emittera 6.146.900 C- aktier till nominellt belopp om 10 kronor per aktie till Handelsbanken, att lösa in emitterade C-aktier och att överföra 61.469.000 kronor från bolagets fria egna kapital till bolagets reservfond. I enlighet med styrelsens förslag fattades dessutom beslut om ett bemyndigande för styrelsen att under perioden fram till nästa ordinarie bolagsstämma besluta om förvärv av B-aktier i bolaget. Förvärv skall ske på OM Stockholmsbörsen och begränsas av att bolagets innehav inte får överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Syftet med återköpet är att ge styrelsen möjlighet att under perioden fram till nästa ordinarie bolags-stämma justera bolagets kapitalstruktur. Ett återköp givet dagens marknadssituation skulle höja bolagets avkastning på eget kapital och öka substansvärdet per aktie. Vid det efterföljande konstituerande styrelsesammanträdet omvaldes Per Welin till ordförande. Styrelsen beslöt vidare att utnyttja det förnyade bemyndigandet att återköpa egna aktier samt att innehavet av återköpta aktier maximalt skall uppgå till 6.214.000 aktier, motsvarande 10 procent av antalet aktier i bolaget, vid ordinarie bolagsstämma 2003. Efter beslutad indragning enligt ovan kommer bolagets innehav av egna aktier att uppgå till 70.400 aktier. Substansvärdet före uppskjuten skatt beräknas per 2 april 2002 till 271 kronor per aktie jämfört med 247 kronor vid utgången av 2001. Efter uppskjuten skatt uppgår motsvarande värden till 239 kronor respektive 220 kronor per aktie. "Mot bakgrund av att 2001 präglades av negativa konjunktursignaler, terrordåd och en fallande svensk börs är jag mycket nöjd med att vi lyckats öka substansvärdet under det gångna året. Den positiva utvecklingen har fortsatt även under första kvartalet 2002." säger Fredrik Lundberg i en kommentar. Stockholm den 4 april 2002 L E Lundbergföretagen AB (publ) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00880/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00880/wkr0002.pdf