ABNW presenterar 4G-terminalen GISMO

ABNW presenterar 4G-terminalen GISMO ABNW presenterar världens första 4G-terminal, GISMO Communicator. Terminalen omvandlar handdatorn till en trådlös, mobilterminal som kombinerar olika radio-tekniker för uppkoppling av Internet. Genom att kombinera WLAN/GPRS/GSM och i framtiden även olika 3G-tekniker, har man åstadkommit en produkt som samtidigt är en telefon och en mobil Internetterminal. I sin första version är GISMO anpassad till Compaqs handdator iPAQ. De första kundordrarna har tecknats av bl.a. Norwood Systems, Pharmacia och Sonera, och produktionen av förserien har inletts. Intresset och efterfrågan är stor, bl.a. från återförsäljare, operatörer samt service- och tjänsteföretag. Det är framför allt decentraliserade företag som ser en direkt användning av terminalen i arbetet med att effektivisera organisationens service management. ABNW bygger nu ett nät av distributörer för att möta det växande kundtrycket. I förra veckan offentliggjordes samarbetet med en sådan i form av Datanät AB, och fler kommer att följa. "Bara i Sverige finns det 900 000 handdatorer som går att integrera i befintliga system. GISMO är ett kommunikationsverktyg som tar tillvara en stor potential och affärsnytta på en snabbväxande marknad där Gartner Group bedömer att åtta miljoner handdatorer kommer att säljas 2002", säger Pål Krüger, VD A Brand New World. GISMO ger användaren trådlös, mobil tillgång till Internet, intranät, e- post, synkronisering, tunnklientfunktionalitet samt datakommunikation och telefoni. Terminalens WLAN, som är en standard för trådlöst bredband, uppnår datahastigheter på 11 Mbit/s. WLAN-nät byggs ut i rasande fart och man hittar dem installerade på företag, tågstationer, flygplatser och hotell. GPRS, som nu byggs ut nationellt, ger större täckning och är redan installerat i delar av GSM-näten. Här uppnår man datahastigheter på 115 Kbit/s samtidigt som man ständigt är påloggad och kan surfa, ta emot e- post utan fördröjning och prata i telefon. GSM standarden som dominerar i hela Europa ger användaren fördelen att genom terminalen kunna prata i telefon samtidigt som man tar emot e-post och surfar trådlöst. Nästa generation av GISMO kommer även att inkludera olika 3G-tekniker såsom UMTS och CDMA, vilket medför full kompatibilitet med dom nya tele/datanät som för närvarande byggs i Japan, Europa och USA. GISMO inkluderar: GISMO Communicator, inbyggd antenn, head-set, application software package och documentation package. WLAN (Wireless Local Area Network, IEEE802,11b) egenskaper: Räckvidd: 30m inomhus, 300m utomhus, Data Rate: 11 Mbit/s, Frekvens: 2.400 -2.4835 GHz. GPRS / GSM egenskaper: Dual Band: 900/1800MHz, 900/1900 MHz, stöder: voice, data, fax och SMS, standard: ETSI GSM Phase2 +compliant. A Brand New World utvecklar och marknadsför system och produkter för infrastruktur som möjliggör mobilt Internet. Företaget har ett antal patent som bygger på en unik antennkunskap, en mångårig erfarenhet av cellulära nät och tidig utveckling av mobila, trådlösa handterminaler. Genom starka partnerskap och en produktutveckling inom både mjukvara och hårdvara skapar man lösningar och produkter för både handdatorer och kompletta mobila kommunikationssystem. För ytterligare information se www.abrandnewworld.se eller kontakta: Pål Krüger, VD Rolf Könberg, A Brand New World Informationschef Tfn: 08-477 99 55 A Brand New World Mobil: 0708-35 30 05 Tfn: 08-477 95 63 paul.kruger@abrandnewworld.se Mobil: 0707-77 23 77 rolf.konberg@abrandnewworld.s e ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00490/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00490/bit0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00490/bit0002.jpg Bild