ABNW skapar spin-off-effekter genom att avyttra majoriteten i dotterbolaget TransportOnline ABNW säljer 66 procent av dotterbolaget TransportOnline* till det norska telekom-bolaget Voktell för 1 miljon norska kr. I samband med köpet förbinder sig Voktell att under en treårsperiod köpa 2 000 GISMO, ABNW:s mobila telefon- och internet-terminal. Vidare ingår bolagen ett samarbete vilket syftar till att vidareutveckla GISMO och utrusta den med satellitpositionering, GPS. I och med att ABNW fokuserar och bantar sin verksamhet, har en strävan funnits att TransportOnline ska kunna utvecklas tillsammans med andra parter. Bolaget säljs därför, samtidigt som ABNW försäkrar sig om att kunna ta del av en gemensam vidareutveckling hos köparen. Voktell i sin tur köper in sig i ett bolag som stöder deras strategi att positionera sig som en operatör för mobila tjänster. GISMON blir ett effektivt verktyg att förmedla dessa tjänster genom, och Voktell kan även i övrigt utvecklas vidare med TransportOnlines produktportfölj med bl.a. WAM- servrar. "Genom Voktell får vi två önskade spin-off-effekter. Den ena leder till en vidareutveckling av GISMO med GPS, vilket är något marknaden efterfrågar. Den andra innebär en utveckling av tjänster som är direkt anpassade till terminalen och leder till ett stort mervärde i försäljningsledet", säger Pål Krüger, VD, A Brand New World. *TransportOnline är under namnändring till Airbytes AS. [REMOVED GRAPHICS] Voktell AS är etablerat inom bl.a. utveckling, import, sälj och distribution av mobila kommunikations-lösningar. Bolagets huvudstrategi är att positionera sig som en virtuell operatör för mobila kommunikationslösningar i Europa. Bolaget har ingått flera strategiska samarbetsavtal för att säkra olika teknologier för en snabb markandsintroduktion. A Brand New World bildades 1994 och har 139 anställda, huvudkontoret ligger i Kista. ABNW utvecklar och marknadsför system och produkter för infrastruktur som möjliggör mobilt Internet. Företaget har ett antal patent som bygger på en unik antennkunskap, en mångårig erfarenhet av cellulära nät och tidig utveckling av mobila, trådlösa handterminaler. Genom starka partnerskap och utveckling inom både mjukvara och hårdvara skapar man lösningar för kompletta mobila kommunikationssystem och för mobil access genom t ex handdatorer. För ytterligare information se www.abrandnewworld.se eller kontakta: Jan Arpi, vVD & Finansdirektör, Pål Krüger, VD A Brand New World A Brand New World Tfn: 08-477 99 00 (587) Tfn: 08-477 99 00 (55) Mobil: 0706-35 74 42 Mobil: 0708-35 30 05 jan.arpi@abrandnewworld.se paul.kruger@abrandnewworld.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/12/20011112BIT00610/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/12/20011112BIT00610/bit0001.pdf