Bokslutskommuniké januari - december 2016

Agora avslutar året med en positiv resultatutveckling. Förvaltningsresultatet uppgick till 49 Mkr efter räkenskapsårets slut 2016. Resultatet efter skatt uppgick till 92 Mkr.

Räkenskapsåret
Kvartalet avser oktober–december och räkenskapsåret januari–december 2016. Belopp inom parentes avser maj–december 2015 (8 månader). Resultatposter jämförs med maj–december 2015 även om denna period inte är helt jämförbar med räkenskapsåret. Agora bildades först i februari 2015 varför inga jämförelsesiffror för motsvarande period föregående år finns att tillgå. Analys mot föregående kvartal görs om det är av väsentlig betydelse.

• Resultat efter skatt uppgick till 92 Mkr (80) vilket motsvarar 3,21 kr per stamaktie före     utspädning (3,72).
  • Hyresintäkterna uppgick till 330 Mkr (159).
  • Driftsöverskottet uppgick till 150 Mkr (78).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 49 Mkr (20).
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 66 Mkr (91) och realiserade värdeförändringar uppgick till 1 Mkr (0).
  • Nettoinvesteringar i fastigheter uppgick till 67 Mkr (26).
  • Styrelsen föreslår en årlig utdelning om 20 kr per preferensaktie att utbetalas med 5 kr per kvartal.

Väsentliga händelser under räkenskapsåret

• Agora har under året tecknat ett flertal nya hyresavtal till ett sammanlagt hyresvärde om 63,2 Mkr fördelat över kontraktens löptid.
  • Agora emitterade ett icke-säkerställt obligationslån om 150 Mkr på den svenska marknaden. Obligationslånet har ett rambelopp om 500 Mkr. Obligationslånet om 150 Mkr noterades på Företagsobligationslistan vid Nasdaq Stockholm. Första handelsdag var 1 november 2016.
  • Företrädesemissionerna av stamaktier av serie A och serie B med företrädesrätt för Agoras aktieägare, för vilken teckningsperioden avslutades den 19 september 2016, tecknades till 113,5 procent. Bolaget tillfördes därmed totalt 160,1 Mkr (före emissionskostnader).
  • Agora förvärvade galleriorna Punkt (Mats 5) och Gallerian (Loke 24) i centrala Västerås. Fastigheterna förvärvades i bolagsform med ett underliggande fastighetsvärde om sammanlagt 850 Mkr och ett årligt hyresvärde om 98 Mkr. Fastigheterna tillträddes 30 september.
  • Agora sålde fastigheten Municipet 2 i Sundsvall för 43 Mkr. Fastigheten förvärvades för 39 Mkr.
  • Agora sålde byggrätter för bostäder i Vårberg om cirka 6 800 kvm för 21 Mkr.

Händelser efter periodens utgång

• Agora har tecknat ett avtal med Clear Channel, om cirka 100 digitala skärmar i Agoras gallerior. Affären innebär en möjlig intäkt på årsbasis om cirka 6–8 miljoner kronor.
  • Agora har tecknat ett sexårigt avtal med Subway om en lokal i Kvarteret Caroli i centrala Malmö.
  • Agora har tecknat ett 10-årigt avtal med Nordic Wellness, i Oden i centrala Trollhättan.
  • Agora har tecknat ett utökat avtal med Willys i Ekholmen Centrum i Linköping som innebär ökade årliga intäkter om cirka 2 miljoner kronor, utökad butiksyta med 900 kvadratmeter.

VD kommenterar

2016 var vårt första hela verksamhetsår. I backspegeln kan jag konstatera att vi följt vår affärsidé och våra planer för att genomföra den. I de allra flesta avseenden har processer, rutiner och arbetssätt nu etablerats till en konstruktiv vardag av utförande, baserat på kunskap och ambition. Utförandet sker av den grundorganisation som under året blivit i det närmaste komplett, med mycket erfarna, kunniga och engagerade människor. Vi har skapat en mycket stabil bas att bygga vidare på inför framtiden.

Det jobb som gjorts bekräftas också av ett stabilt och ökande resultat.

Vårt köp i höstas av Punkt och Gallerian i Västerås är ett mycket viktigt steg, som tillsammans med Centra ger oss en tung och strategisk position i Västerås, med stora möjligheter under de kommande åren.

Det löpande förbättringsarbetet i form av fyllande av vakanser, genomgång av hyresgästmix och kommersiella och tekniska förbättringsåtgärder fortsätter naturligtvis, det pågår varje dag.

Vi försöker ständigt finna sätt att göra våra hus och platser mer attraktiva, mer funktionella och mer effektiva. Detta gäller såväl för våra besökare, detaljister som för oss själva. Under de första veckorna i år har vi på plats gått igenom alla våra fastigheter och uppdaterat våra affärsplaner. Därmed har vi en karta och färdplan för 2017 och framåt.

Ett av de områden vi kommer att fokusera på under året är miljö-, kvalitets- och hållbarhetsfrågor. Därför förstärker vi under våren vår organisation inom detta område.

Vi deltar i olika samarbeten med kommuner och lokala näringslivsorganisationer, alla syftande till bättre platser, funktioner och innerstäder. Kommunernas engagemang i ”inre-stads-frågor” har, om något, ökat under året. Man vill agera, sätter upp mål och genomför olika förbättringsprojekt, både mjuka och hårda. Detta gäller allt från trivselfrågor till struktur- och byggnadsfrågor.

Marknaden fortsätter att vara gynnsam. Detaljhandelns försäljning totalt i Sverige ökade under året med 3,3 procent. Prognosen för 2017 är +3,0 procent enligt HUI Research.

Jag är helt övertygad om relevansen och potentialen i vår affärsidé, att med attraktivitet som ledstjärna, förbättra detaljhandelsberoende fastigheter på bra orter. Tillsammans med mycket kunniga och erfarna medarbetare och starka och engagerade ägare ser jag framåt med stor tillförsikt.

Wilner Anderson, VD, wilner.anderson@agoraretail.se, +46 70 608 80 80
Agneta Segerhammar, CFO, agneta.segerhammar@agoraretail.se, +46 73 032 24 00

Denna information är sådan information som Agora är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2017-02-23 kl. 8.00 CET.

AGORA (A Group of Retail Assets Sweden AB, publ) – är ett fastighetsbolag med fokus på ägande  och förvaltning av detaljhandelsfastigheter i region- och mellanstora städer. Våra fastigheter ska vara de mest attraktiva handels- och mötesplatserna på orten. Vi har idag 23 fastigheter på 16 orter med en sammanlagd yta av 270 000 kvadratmeter till ett sammanlagt värde av 4,3 miljarder kronor, och vi avser att växa på både befintliga och nya orter. Agora är listat på Nasdaq First North. Remium Nordic AB är Agoras Certified Adviser.

För mer information www.agoraretail.se