Grupptryck ska få Harry Potter-skådis att fimpa - svenska ungdomar i massiv grupptryckshälsning

Report this content

I nya kampanjen Grupptrycket vill A Non Smoking Generation använda sig av ett grupptryck för att få skådespelaren Daniel Radcliffe att sluta röka. På så vis ska grupptrycket vändas till något bra.

Nio av tio unga anser att grupptryck kan få personer att göra saker de annars inte skulle ha gjort, som att börja röka – och sex av tio tror att rökning bottnar i längtan efter grupptillhörighet. Det visar en ny undersökning från A Non Smoking Generation.

- Grupptryck har länge varit en av de största anledningarna till att unga börjar röka. Det kan bero på att man vill uppfattas som häftig och orädd inför andra, och rädsla för att hamna utanför, säger Oskar Henrikson, legitimerad psykolog.

Nu vill A Non Smoking Generation mobilisera den kraft som finns i grupptryck för att åstadkomma positiv förändring. I kampanjen Grupptrycket ska ungdomar hjälpa skådespelaren Daniel Radcliffe att fimpa. Harry Potter-stjärnan, som under lång tid tampats med sitt beroende, ska nu utsättas för ett positivt grupptryck i form av en massiv namninsamling.

– Vi vill prata om de bakomliggande orsakerna till rökning, och samtidigt vända på grupptrycksbegreppet för att se hur man kan tackla det på ett helt nytt sätt. Tanken är att det som tidigare har fått miljoner unga att börja röka nu ska dem att sluta – och förhoppningsvis ännu fler att aldrig börja, säger Ann- Therése Enarsson, A Non Smoking Generations styrelseordförande.

På kampanjsajten Grupptrycket.se kommer man även kunna ”grupptrycka” med en uppmuntrande knuff i rätt riktning till någon som står en nära. Dessutom kommer kända YouTube-profiler att dela med sig av sina tankar och erfarenheter på temat grupptryck. Hit hör Tobias ”Tejbz” Öjerfalk, Marel Pett och Simon Lussetti.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Xtreme den 3-10 december 2014. Totalt genomfördes 1 000 intervjuer med unga i åldrarna 15-25 år.

För mer information
Ann-Therése Enarsson, styrelseordförande, A Non Smoking Generation, 070-921 75 50

Om A Non Smoking Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Taggar: