Knökfullt i den nya rädslokliniken på Minecraft

Report this content

Efter dryga veckan har flera tusen ungdomar besökt  A Non Smoking Generations rädsloklinik i dataspelet Minecraft och diskuterat rädslor och rökning med klinikens psykolog. Att man i Sverige börjat diskutera ungdomars rädslor för att förebygga rökning har fått gehör över hela världen, såväl i traditionella medier som BBC som i stora tech- och innovationsbloggar som PSFK och Cnet.

- Minecraft är en spelmiljö som många ungdomar känner igen och känner sig trygga i. Man är också mer anonym än i verkliga världen och vågar kanske ställa frågor som man annars inte skulle ha ställt. Att det behövs ett nytt sätt att diskutera rökning på är tydligt, sett till det gensvar vi har fått av ungdomar och av medier över hela världen, säger Ann-Therese Enarsson, styrelseordförande A Non Smoking Generation.

Med 4 dagar kvar för klinikens öppettider, så är trycket fortsatt högt. Ämnen som kommit upp är till exempel när ens vänner vill att man ska testa på att röka när man inte vill, och oron för hälsan för en rökande familjemedlem.

- Det är påtagligt att det finns många funderingar och tankar kring rökning bland unga idag. Det värmer att se hur flera unga, även utan min inblandning i konversationen, börjar stötta och peppa varann till att stå emot rökning, säger Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och psykologen bakom Minecraftkliniken.
Rädslokliniken håller öppet mellan 17-20 varje kväll till och med nu på söndag den 16 mars. Då all konversation på Minecraft är publik så sker alla samtal med psykologen av privat bruk i snabbchattsappen Kik. Mer info nedan.

Läs mer om rädsokliniken som kallas Fear Clinic: www.nonsmoking.se
Filmer från inuti rädslokliniken på Minecraft:

Besök Fear Clinic på Minecraft: ip: mc.nonsmoking.se (185.28.189.104)
Besök Fear Clinic på Kik: Sök efter användaren NSGfearclinic
Följ Fear Clinic på Instagram: @nonsmokingofficial
Diskutera rädslor och rökning i sociala medier samt se vad ungdomsprofilerna har att säga kring ämnet, under hashtag: #nsgfearclinic

Kontakt:

Ann-Therese Enarsson, styrelseordförande, A Non Smoking Generation, 0709-217550, ann-therese@nonsmoking.se

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Ann-Therese Enarsson, styrelseordförande
A Non Smoking Generation, 0709-217550