Konsultallians löser successionsproblem i företag

Report this content

Konsultallians löser successionsproblem i företag 25 procent av alla Sveriges företag står inför ett generationsskifte de kommande 10 åren. Av dessa kommer flera få allvarliga problem med att hitta rätta nya ägare. En grupp konsulter lanserar nu en ny metod att säkra lyckade successioner. Rekryteringsföretaget A-Search skapar fn allianser med advokatfirman Delphi, med flera revisionsföretag bl.a. KPMG, BDO, SET och med en av de ledande bankerna. Metoden som kallas SuccessionsSearch ® går ut på att man grundligt gör en integrerad analys av bolagets ekonomi och marknad samt kravprofil på ny ägare. I den operativa fasen görs en juridisk process, en ekonomisk värdering, en rekryteringsprocess samt finansiering. Processen avslutas med en affärsplan samt inskolning av nya ägaren. - Jag har sett alldeles för många fall där successionen har misslyckats och samtliga parter - den gamla ägaren, den nya ägaren, anställda kunder och leverantörer - är missnöjda med resultatet. Med detta nya integrerade angreppssätt ökar chanserna dramatiskt för att successionen ska lyckas, säger Lenny Thörnqvist, VD på A-Search. Successionsfrågan innebär nästan alltid ett problem för små och medelstora företag. Man räknar med att upp till 25 procent av de företag som ska genomföra en succession istället helt enkelt läggs ned. Andra utvägar är att sälja till en konkurrent, men denne tar ofta enbart över kunderna och lägger sedan ner verksamheten. - Vi är övertygade om att flera hundra tusen arbetstillfällen kan räddas genom att få in nya eldsjälar som kan förvalta bolagets varumärke och tillgångar väl, och även expandera bolaget och se nya möjligheter, säger Lenny Thörnqvist. För ytterligare information, kontakta: Lenny Thörnqvist, VD, A-Search, Tel: 08 643 29 00 Mobiltel: 070 7640290 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040524BIT21090/wkr0009.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/25/20040524BIT21090/bild.html Bilder