Digilog hållbarhetskonferens samlade 1000 deltagare

Report this content

Den 16 september anordnade A Sustainable Tomorrow den sjunde upplagan av sin hållbarhets- och framtidskonferens. Konferensen ägde rum på Sundspärlan i Helsingborg och livesändes på ett 20-tal andra platser runt om i landet. Totalt deltog cirka 1000 personer från näringsliv, offentlig sektor, civilsamhälle och akademi. Årets tema var klimatledarskap, vilket manifesterades genom att lyfta fram goda exempel och utmärkelsen A Sustainable Prize.

Från vänster: Bo Nilsson (A Sustainable Tomorrow), Catarina Rolfsdotter-Jansson (A Sustainable Tomorrow), Fredrik Reinfeldt (Sveriges statsminister 2006-2014), Rebecka Carlsson (hållbarhetsentreprenör), Jakob Trollbäck (The New Division). I bakgrunden syns Einrides eldrivna, självkörande lastbil.

Först ut på scen var hållbarhetsentreprenören Rebecka Carlsson som talade på temat exponentiell klimatomställning, vilket också är titeln på hennes helt nya bok. Hon berättade hur megatrenderna hållbarhet och exponentiell teknik förändrar affärslandskapet och kan användas för att lösa globala utmaningar. Vinnare blir de aktörer som tar fram innovationer och lösningar som gör det billigt och enkelt för andra att snabbt minska sina utsläpp.

Därefter följde Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, som förklarade hur vi ställer om till ett fossilfritt och mer hållbart samhälle. Han menar att omställningen går snabbare än förväntat, bland annat tack vare 22 branschspecifika färdplaner för fossilfri konkurrenskraft. För att lyckas krävs förebilder, delaktighet och framtidstro.

Nästa talare, Jakob Trollbäck, har formulerat 17 idéer för hur ledare kan transformera sina företag och skapa hållbara affärsmodeller. Han betonade till exempel vikten av att leda med en hållbar vision och tydliga värderingar. Dessutom måste man få med sig hela företaget/organisationen i hållbarhetsarbetet för att nå önskat resultat. Deltagarna fick också lyssna till goda exempel inom hållbart ledarskap genom företagen Akea, SPP, Einride och Skanska.

Fredrik Reinfeldt intervjuades om framtiden av roboten Mr. Q från Robot Minds

Sveriges tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt talade på konferensen för femte gången. Den här gången låg fokus på den avtagande befolkningstillväxten i världen samt det stundande USA-valet. Han varnade för den starka polariseringen i USA och konstaterade att Donald Trump inte uppvisat något klimatledarskap utan tvärtom gynnat fortsatt utvinning av fossila bränslen och lämnat internationella klimatavtal.

Från vänster: Bo Nilsson (A Sustainable Tomorrow), Lars Thunberg (kommunalråd Helsingborg), Catarina Rolfsdotter-Jansson (A Sustainable Tomorrow)

Konferensen avslutades med prisutdelning av A Sustainable Prize 2020 som i år gick till Helsingborgs stad för deras lokala Parisavtal. Utmärkelsen togs emot av projektledare Claes Malmberg samt Lars Thunberg, kommunalråd (KD) i Helsingborg. Motiveringen lyder:
”Denna stad har tack vare gemensamma och ambitiösa mål från politiker, koncernbolag, förvaltningar och särskilda projekt och insatser kommit långt i sitt arbete med klimat- och hållbarhetsfrågorna. Med insikten av att det som görs inom stadens organisation och koncern inte kommer att räcka för att klara klimatutmaningarna har kommunledningen tagit initiativ till att ta fram ett eget lokalt Parisavtal. Syftet är att öka omställningstakten i en kraftsamling tillsammans med näringsliv, organisationer och civilsamhälle. Detta är klimatledarskap som andra kan ta efter.”

För mer info, vänligen kontakta:
Bo Nilsson, grundare och arrangör, bo@asustainabletomorrow.se, 070-527 61 12
Catarina Rolfsdotter-Jansson, innehållsansvarig, catarina@asustainabletomorrow.se, 070-471 69 75

A Sustainable Tomorrow är bäst på möten som får hållbarhet att hända. Vi sammanför hållbara aktörer från näringslivet, den offentliga sektorn, civilsamhället och akademin. Vi skapar moderna och unika mötesplatser där kunskap sprids och nätverk skapas för att öka deltagarnas affärsnytta utifrån de Globala målen för hållbar utveckling.