Norden kommer få ett nytt telekomlandskap

Report this content

A.T. Kearney ( Mobinet 4) Norden kommer få ett nytt telekomlandskap Enligt en ny global studie av managementkonsultföretaget A.T. Kearney i samarbete med University of Cambridge har nu var tredje mobiltelefonanvändare en telefon med Internetmöjligheter. Dock krävs kraftigt förbättrad användarvänlighet för att dessa tjänster skall börja användas. Varannan användare är intresserad av mobil access till intranet/internet och m-kontanter men färre än 10% av användarna utnyttjar dessa tjänster idag. Norden ligger efter Japan i användning av mobil access till intranet/internet. Studien visar att SMS nu blivit en massmarknadsprodukt i Europa och speciellt i Norden. Ungdomar dominerar fortfarande SMS-användandet men andra användargrupper med nya tjänstekrav växer och utgör den stora framtida tillväxtpotentialen. Speciellt Finland ligger långt framme i SMS användning. Studien, Mobinet 4, innefattar över 5 600 mobilanvändare i Sverige, Finland, England, Tyskland, Frankrike samt USA och Asien. - Det finns en stor potential för mobila datatjänster. Användare vill ha dessa tjänster men upplever dagens tjänsteutbud som svårt att använda och inte tillräckligt intressant. För att få fart på användningen av mobila datatjänster baserade på GPRS bör operatörer i det korta tidsperspektivet i huvudsak fokusera på företagssegmentet snarare än konsumentsegmentet. Nyckeln till framgång inom företagssegmentet är att kunna erbjuda lättanvända mobila datatjänster som bevisligen kan öka produktiviteten för olika yrkeskategorier, säger Jörgen Ericsson, Nordenchef, A.T. Kearney Telecom Practice. Mobiloperatörer har tre viktiga fokusområden för att förbättra lönsamheten: · Vinna slaget om företagssegmentet, som i det korta perspektivet har mest att tjäna på mobila datatjänster genom ökad produktivitet. · Utvidga SMS användningen till nya användargrupper, för att säkra utvecklingen måste operatörerna hitta lämpliga tjänster som attraherar nya användargrupper-exempelvis relevanta nyhetstjänster för vuxna användare. · Trimma kostnadssidan, för att behålla marginalerna inför framtida priskrig på rösttjänster behöver operatörer arbeta aktivt med att trimma kostnadssidan. - Hela telekombranschen står inför ett paradigmskifte där ett nytt telekomlandskap kommer att formas. Helt nya former av samarbete måste till för att lyckas. Nya partnerskap kommer att skapas mellan operatörer, infrastrukturleverantörer, innehållsleverantörer och systemintegratörer. Framtiden för till exempel infrastrukturleverantörer innebär att man bör investera i att aktivt driva efterfrågeutvecklingen. Infrastrukturleverantörer bör använda sitt teknikkunnande till att utbilda användare i vad som är möjligt att göra. Att avvakta en efterfrågeökning skulle innebära mycket stora uteblivna intäkter som infrastrukturleverantörerna behöver, avslutar Jörgen Ericsson, Nordenchef A.T. Kearney Telecom Practice. Kontakt: Jörgen Ericsson - A.T. Kearney +46. 8. 679 39 00 jorgen.ericsson@atkearney.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/08/20020408BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/08/20020408BIT00850/wkr0002.pdf