Delårsrapport 2015-01-01 till 2015-03-31

Report this content

Med ”Bolaget” eller ”A1M Pharma” avses A1M Pharma AB (publ) med organisationsnummer 556755-3226.

Sammanfattning av delårsrapport

Första kvartalet (2015-01-01 – 2015-03-31)

• Intäkterna uppgick till 2 703 (2 863) KSEK varav 2 703 (2 851) KSEK avser aktiverade utvecklingsutgifter.
  • Resultatet före skatt uppgick till -2 947 (-1 280) KSEK.
  • Resultatet per aktie* uppgick till -0,10 (-0,08) SEK.
  • Soliditeten** uppgick per den 31 mars 2015 till 83 %.

* Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat dels med 29 715 766 aktier. Bolaget har 28 981 105 aktier registrerade per 2015-03-31. Till dessa har 734 661 aktier adderats med hänsyn till den utspädningseffekt som utestående teckningsoptioner beräknas generera. Notera även att Bolaget efter periodens utgång genomfört en företrädesemission, innebärande att antalet aktier efter registrering hos Bolagsverket kommer att uppgå till 35 100 395 stycken.

** Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• I januari meddelar A1M Pharma att Bolagets medgrundare och styrelseledamot Stefan Hansson tillsammans med sina kollegor publicerat en sammanfattande artikel om skademekanismer i form av oxidativ stress i samband med havandeskapsförgiftning (preeklampsi) i den vetenskapliga tidskriften Frontiers of Physiology. Publiceringen bekräftar bilden av A1M Pharma som ett bolag i framkant inom detta forskningsområde.

• I början av februari meddelar A1M Pharma att en nyligen genomförd studie av en forskargrupp knuten till Bolaget vid Lunds universitet ledd av professor Bo Åkerström visar att proteinet A1M är en del av vårt naturliga skydd mot åderförkalkning. Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Frontiers of Physiology. Forskningen är ännu i ett tidigt skede och påverkar inte A1M Pharmas övriga verksamhet.
  • I februari meddelar A1M Pharma att Bolagets patentansökan med titeln ”Medical use of A1M” har godkänts i Japan. Patentet löper till och med 2029 och är Bolagets första godkända patent avseende medicinsk användning av A1M.
  • I februari godkänns ovanstående patent, ”Medical use of A1M”, även i Australien. Även detta patent löper till år 2029.
  • I mars beslutar styrelsen i A1M Pharma – villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma – att genomföra en företrädesemission av högst 5 269 290 aktier och 2 634 645 teckningsoptioner av serie TO 1 i form av units.
  • Den 30 mars håller Bolaget extra bolagsstämma. Stämmokommuniké finns att tillgå via Bolagets och AktieTorgets respektive hemsidor.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 15 april inleds A1M Pharmas emission av units som initialt kan tillföra A1M Pharma cirka 29 MSEK före emissionskostnader vid fullteckning. I det fall samtliga vidhängande teckningsoptioner nyttjas tillförs Bolaget ytterligare cirka 15,8 MSEK före emissionskostnader.
  • Grundarna tillika två av de största aktieägarna i A1M Pharma, Bo Åkerström och Stefan Hansson, avyttrar totalt 50 000 aktier (25 000 aktier vardera) till personer i Bolagets närhet. Bland köparna finns Bolagets VD Tomas Eriksson, styrelseledamot Martin Austin samt styrelsesuppleant Magnus Gram.
  • I slutet av april erhåller A1M Pharma besked om godkännande av Bolagets patentansökan med titeln ”Diagnosis and treatment of preeclampsia” från det Eurasiska patentverket som omfattar Ryssland samt de närliggande länderna Turkmenistan, Vitryssland, Tadzjikistan, Kazakstan, Azerbajdzjan, Kirgizistan, Moldavien och Armenien.

• Den 29 april avslutas teckningstiden i A1M Pharmas företrädesemission med en teckningsgrad om 403 procent. Genom emissionen emitteras 6 119 290 aktier och 3 059 645 teckningsoptioner av serie TO 1, inkluderat en övertilldelningsoption. Det innebär att bolaget tillförs cirka 29 MSEK (fulltecknad emission) + 4,7 MSEK (övertilldelningsoption) före emissionskostnader.

• I maj publicerade forskare vid Lunds universitet, knutna till A1M Pharma, en vetenskaplig artikel med ett så kallat proof of concept för behandling av havandeskapsförgiftning (preeklampsi) med det kroppsegna proteinet alfa-1-mikroglobulin (A1M). Artikeln publicerades i tidskriften PloS One.

• Den 18 maj hölls årsstämma i A1M Pharma. För ytterligare information om de beslut som fattades hänvisas till stämmokommuniké per den 18 maj 2015, vilken finns att tillgå på Bolagets och AktieTorgets respektive hemsidor.

• Den 26 maj presenterades ett prekliniskt samarbete gällande akuta njurskador med professor Faikah Güler vid forskningsorganisationen Phenos GmbH, en avknoppning från Hannover Medical School som är ett av Tysklands största transplantationscentrum. Samarbetet syftar till att undersöka mekanismerna bakom akuta njurskador och utvärdera eventuell behandling med A1M.

VD Tomas Eriksson kommenterar

A1M Pharma befinner sig i ett viktigt skede och har inlett året med en rad glädjande besked och en lyckad företrädesemission. Dessa framsteg och positiva resultat skapar ytterligare tyngd i vårt arbete med framför allt utveckling och kommersialisering inom diagnos och behandling av havandeskapsförgiftning.

I januari kunde bolaget meddela att en av A1M Pharmas medgrundare och tillika styrelseledamot, Stefan Hansson, tillsammans med sina kollegor publicerat en vetenskaplig artikel – en sammanfattning kring skademekanismer i form av oxidativ stress i samband med havandeskapsförgiftning – i tidskriften Frontiers of Physiology. I början av året avslutades även en studie genomförd av en forskargrupp vid Lunds universitet, ledd av professor Bo Åkerström, som visar att proteinet A1M är en del av vårt naturliga skydd mot åderförkalkning.

Härutöver publicerade forskare vid Lunds universitet, som är knutna till A1M Pharma, efter kvartalets utgång en artikel i den vetenskapliga publikationen PloS One med ett prekliniskt proof of concept för behandling av havandeskapsförgiftning med A1M. Genom publikationer av dessa slag verifieras våra forskares arbete och i förlängningen stärks A1M Pharmas ställning.

Bolagets patentansökan med titeln ”Medical use of A1M” erhöll i februari godkännande i Japan och Australien. Patenten löper till och med år 2029 och baseras på A1Ms förmåga att städa undan giftiga ämnen och slaggprodukter som ger skador på celler och bindväv. Ett ytterligare viktigt patentgodkännande som bland annat inkluderar Ryssland erhölls efter kvartalets utgång. Vi driver ett målmedvetet patentarbete utifrån en internt fastställd patentstrategi som omfattar samtliga teknologier och marknader som är viktiga för bolaget.

Avslutningsvis vill jag nämna den i april genomförda företrädesemissionen som inbringade 31,9 MSEK efter emissionskostnader med en teckningsgrad om hela 403%. Kapitaltillförseln hjälper oss att arbeta vidare och hålla högsta takt i det fortsatta utvecklingsarbetet. Jag vill även passa på att återigen välkomna alla nya aktieägare till A1M Pharma och tacka samtliga tecknare för förtroendet!

Tomas Eriksson

VD, A1M Pharma AB