A3 skänker 100 000 kr till Röda Korsets hjälpinsatser i Moçambique

Cyklonen Idai drog in över Moçambique den 14 mars, med vindhastigheter på uppemot 50 m/s och stora översvämningar som följd. Värst drabbad är hamnstaden Beira, den fjärde största staden i Moçambique med en halv miljon invånare, där cyklonen förstört eller skadat 90% av området.

Sammanlagt är runt en miljon människor är drabbade och katastrofen räknas nu som den värsta katastrofen som någonsin drabbat det södra halvklotet.

Skadorna på vägar och infrastruktur är mycket stora och det är komplicerat att ta sig fram, vilket gör räddningsarbetet svårare och det är troligt att situationen kan vara värre än vad som hittills rapporterats. 400 000 människor rapporteras ha förlorat sina hem. Dödssiffran är ännu obekräftad men myndigheter befarar att cyklonen krävt över 1000 människoliv i Mocambique. Efter att ha dragit fram genom Moçambique fortsatte cyklonen, då som en tropisk storm, in i östra delarna av grannlandet Zimbabwe och även där krävt många liv.

A3 skänker 100 000 kr till Röda Korsets hjälparbete på plats i de katastrofdrabbade områdena.

- Det är oerhört olyckligt att katastrofer som dessa inträffar, inte sällan är det länder och områden som redan är i stort behov av hjälp som drabbas. Vi har genom åren som bolaget varit verksamt donerat stora summor till ändamål som dessa, och kommer fortsätta hjälpa våra medmänniskor i krissituationer. Vi tackar Röda Korset för deras outtröttliga arbete, och uppmanar fler företag att skänka pengar för att hjälporganisationer på plats ska kunna göra ännu mer. Paul Moonga, VD

- Vi är mycket tacksamma för alla företag som väljer att stötta Röda Korsets arbete i akuta kriser och katastrofer runt om i världen. Alla bidrag behövs och räddar liv, säger Margareta Wahlström, ordförande för Svenska Röda Korset.

För ytterligare information:

A3

Paul Moonga, CEO

Mobil:                +46 (0)70 959 06 66

E-post:              paul@a3.se

A3 är en helhetsleverantör inom telekom och IT med huvudkontor i Umeå. A3 bildades 2017 och är resultatet av ett samgående mellan bredbands- och telekomföretagen AllTele och T3. Tillsammans kan vi med A3 erbjuda ett komplett utbud av kommunikationstjänster till privatkunder och företag, och moderna IT-lösningar för det digitala kontoret. Aktien handlas sedan 15 juni 2009 på Nasdaq Stockholm, Small Cap, numer under kortnamnet ATRE. Mer information om A3 och vårt erbjudande finns på www.a3.se