AllTele kickstartar mobilverksamheten - förvärvar Spinbox

AllTele förvärvar mobiloperatören Spinbox AB med nära 20 000 slutanvändare. Säljare är Swefour AB, ett portföljbolag inom Brainhart Capital. Förvärvet av Spinbox innebär att AllTele kickstartar satsningen på mobila tjänster och ger i ett slag AllTele tillgång till en stark kundbas, djup know-how och en komplett återförsäljarorganisation med 74 återförsäljare inom SME-segmentet

AllTele och Brainheart-bolaget SweFour AB, har slutit avtal om förvärv av Spinbox AB. Tillträde sker under andra halvan av april 2010, med ekonomisk effekt per den 1 april 2010. AllTele avser att betala förvärvet med nyemitterade aktier i AllTele. Spinbox har idag c:a 2 500 företagskunder med nära 20 000 aktiva mobilabonnemang. Spinbox har under de senaste åren uppvisat en stark organisk tillväxt på ca 25 % per år med god lönsamhet. Bolaget omsatte under 2009 närmare 80 miljoner kronor. Förvärvet av Spinbox är strategiskt viktig och innebär att AllTele direkt uppnår kritisk kundmassa för att nå lönsamhet i mobilsatsningen. AllTele får med Spinbox också ett MVNO-avtal med Telia som kompletterar det egna Service Provider-avtalet som tecknades under hösten. Detta innebär Sveriges bästa mobiltäckning och roamingavtal med över 220 operatörer i 98 länder. AllTele får nu tillgång till ett 10-årigt know-how på paketering och integrering av fasta och mobila erbjudanden. Med förvärvet följer det i återförsäljarledet starkt inarbetade varumärket SIZE. Genom Spinbox kan AllTele omedelbart leverera ett komplett mobilerbjudande integrerat med fasta nätlösningar samt skräddarsy dessa efter kundernas egna behov och kunskaper. – Förutom en volymmässigt intressant, snabbt växande och lönsam mobiltelefoniaffär, innebär förvärvet att vi direkt kan lansera hela vårt företagserbjudande med full marknadstäckning via Spinbox uppbyggda återförsäljarorganisation, säger Ola Norberg, vd AllTele. – Vår uttalade målsättning att företagsaffären skall gå från ca 5% till minst 25% av AllTeles verksamhet senast 2012 får nu en rejäl skjuts och jag ser stora möjligheter att med Spinbox mångåriga erfarenhet och uppbyggda organisation uppfylla denna målsättning långt tidigare än förväntat, fortsätter Norberg. – Valet av AllTele som köpare av Spinbox bygger att det industriellt stämmer på alla områden och att verksamheterna på ett påfallande sätt kompletterar varandra. AllTeles starka kassaflöde och tillväxt ger Spinbox både resurser och tillgång till produkter för en fortsatt snabb expansion på den lönsamma SME-marknaden. Samtidigt ges AllTele en direkt position för den fortsatta organiska tillväxten på denna marknad, säger Ann-Charlotte Ehrnborg, vd för Spinbox – För Spinbox innebär AllTele att vi nu får en industriell ägare som besitter bred erfarenhet och kunnande inom fast tele- och datacom samtidigt som vi får ett komplett produkterbjudande in-house som ytterligare förstärker vår position på marknaden, fortsätter Ehrnborg. För mer information hänvisas till www.alltele.se ”Investor relations”