Avtal klart AllTele - Wasadata

AllTele Allmänna Svenska Telefonaktiebolaget (publ) och Wasadata System AB har enligt tidigare avsiktsförklaring idag tecknat bindande avtal om förvärv av samtliga aktier i Wasadata.

Wasadatas verksamhet omfattar ca 5 700 bredbandsabonnemang varav ca 5.000 i privathushåll och ca 700 företagskunder. Wasadatas nuvarande egna bredbandsinfrastruktur täcker orterna Linköping-Mjölby-Skänninge-Vadstena-Motala och Tranås i Östergötland. Wasadata i kombination med tidigare genomfört förvärv av Skellefteå Krafts kundbas innebär att AllTele vid utgången av året, via organisk tillväxt och förvärv under 2007 mer än fyrdubblar kundbasen till drygt 30.000 kunder.

Förutom kundstocken säkrar AllTele genom detta förvärv både resurser och ledande kompetens inom ISP-området. Wasadata har tidigare byggt upp och avskilt bl.a. NetAdmin som utvecklats till marknadsledande verktyg för stadsnätsägare och operatörer. I förvärvet ingår också 100.000 NetAdmin-licenser som beräknas täcka AllTeles behov för något år framåt

Förvärvet är ett strategiskt led i AllTeles uttalade expansions- och förvärvsplan för breddningen av verksamheten till att också omfatta ett komplett ISP-erbjudande. För Wasadatas personal och placering innebär förvärvet inga förändringar då kontoren i Vadstena och Tranås, med närheten till Universitetet i Linköping, är geografiskt mycket väl placerade för en framtida expansion inom AllTele.

- Wasadata är med sin starka och mångåriga kompetens och geografiska placering en strategisk fullträff för AllTeles fortsatta expansion. I kombination med SkeKraftförvärvet innebär det att AllTele, som redan är verksamma i 90-talet Stadsnät nu kan expandera ISP affären på de orter där vi redan är verksamma med telefonileveranserna, säger AllTeles VD, Ola Norberg.

- För Wasadata innebär förvärvet en möjlighet till kraftig expansion genom att erbjuda ISP tjänster till AllTeles 90 orter då vi dag bara bearbetat sex orter i Östergötland. Samtidigt kan vi tillsammans med AllTeles telefonitjänster nu erbjuda både privathushåll och företag ett komplett utbud av kommunikationstjänster runt om i hela Sverige. Viktigt är också att Wasadatas personal behålls då de besitter en hög kompetens inom ISP området som AllTele behöver, säger Kent Larsson, grundare och vd för Wasadata.

Övertagandet av verksamheten finansieras i sin helhet ur egen kassa och till viss del genom betalning med egna aktier samt ger redan från övertagandet ett positivt kassaflöde.

Tillträde sker den 1 september 2007.

Stockholm den 6 juli 2007
AllTele Allmänna Svenska Telefonaktiebolaget (publ)

För ytterligare information kontakta:
Ola Norberg, VD AllTele, 08-517 810 03 eller 0706-66 00 50
Kent Larsson, VD Wasadata 0143-29250 eller 0705-127283
Besök även bolagets hemsida, www.alltele.se