Botkyrka väljer AllTele

Botkyrka kommun har i upphandling tilldelat AllTele ett treårigt avtal med option på förlängning med två år. Avtalsvärdet är initialt ca 27 miljoner och vid utnyttjande av förlängning ca 45 miljoner. Avtalet omfattar en komplett kommunikationslösning för fast och mobil telefoni, med s.k. unified messaging realiserad i en IPCentrex-baserad plattform för drygt 5 000 anknytningar.

Leveransstart med mobila och fasta telefonitjänster sker under fjärde kvartalet och komplett teknikleverans planeras vara i full drift under första kvartalet 2013.

Omfattningen av leveransen innebär bl.a. att Botkyrka kommun nu fritt väljer fasta eller mobila abonnemang och kombinationer av dessa för full flexibilitet och tillgänglighet. Unified messaging med integrerade SMS, messaging, konferens och hänvisningssystem utgör bara exempel på de tjänster som nu blir tillgängliga för samtliga inom kommunen.  Visionsutveckling AB kompletterar leveransen med marknadens modernaste telefonistarbetsplatser.

-       Att Botkyrka kommun, efter en mycket omfattande upphandling, ger oss förtroendet som leverantör i denna omfattande affär är speciellt roligt då det för kommunen innebär ett stort tekniskt steg att ta från en äldre traditionell växelmiljö till framtidens IPCentrex-lösning.

-       Målet är givetvis att kommunens interna kommunikation, liksom servicenivå och tillgänglighet för kommunens innevånare, ska förbättras avsevärt. För AllTele, som efter Venteloförvärvet 2011 redan har en stark position på marknaden med ett 40-tal kommuner, majoriteten i äldre teknik, är detta en mycket viktig affär. IPCentrex som redan är väl etablerad inom den privata företagsmarknaden tar nu också steget in i kommunerna.

-       Botkyrka Kommun blir med denna satsning en av landets första storkommuner som tar steget in i framtiden, kommenterar Ola Norberg, vd AllTele.

Kontakt AllTele
Ola Norberg, vd
Telefon: 46 (0) 910 20 00 00
Mobil: 46 (0) 70 666 00 50
E-post: ola.norberg@alltele.se

Om AllTele (www.alltele.se)

AllTele Allmänna Svenska Telefonaktiebolaget (publ) är en utmanare på den svenska tele- och bredbandsmarknaden. Bolaget har sedan 2007 haft en av branschens högsta tillväxttakter och aktien handlas sedan 15 juni 2009 på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap.

AllTele har idag en av marknadens bredaste produktportföljer för privatkunder samt små och medelstora företag. I samarbete med infrastrukturoperatörer som stadsnät och fastighetsägare levereras fast telefoni, TV och bredbandstjänster. Till detta levererar AllTele internettjänster, mobila tjänster samt kompletta molnbaserade växeltjänster för företag. Allt paketerat med slutkundens behov i fokus.

AllTeles fasta telefonierbjudande kan fås både som modern och billig IP-telefoni och traditionell kopparbaserad fast telefoni. Bredbandstjänster tillhandahålls via stadsnät, direktansluta fastigheter, ADSL och mobilnät. Mobila tjänster tillhandahålls genom att AllTele är en fristående virtuell operatör i Telias mobila nät.