Phonera och AllTele i strukturaffär!

Phonera och AllTele har tecknat avsiktsförklaring om förvärv av Phoneras privata kundbas på fast telefoni, IP-telefoni och bredband. Vid genomförd affär uppgår köpeskillingen till ca 31,6 Mkr. Överlåtelsen finansieras via apportemission till Phonera kombinerad med en riktad emission. Phonera blir efter en genomförd affär därmed ägare i AllTele med ca 10 %. Parterna räknar med färdigt avtal under maj månad.

För AllTele innebär det planerade förvärvet en omsättningsökning med dryga 50 MSEK till ca 270 MSEK i rullande årsomsättning och ytterligare drygt 30 000 till totalt ca 130 000 aktiva kunder. Förslaget innebär att AllTele fortsätter med den plan som styrelsen presenterade under 2007 som tog fasta på en aggressiv förvärvspolicy med målet att skapa en rikstäckande verksamhet med starka kassaflöden och långsiktig lönsamhet. AllTeles ambition sammanfaller helt med Phoneras uttalade inriktning mot en fokusering på företagsmarknaden.

AllTele och Phonera inleder också i samband med affären ett samarbete på telefoni och bredbandsområdet. Phonera har i dag en väl utbyggd egen kapacitet och AllTele, som i dag köper motsvarande tjänster från ett antal leverantörer, kommer med en genomförd affär att få tillgång till ytterligare förbättrade priser och villkor. Den gemensamma avtalsvolymen gynnar också båda parter i relationen med marknadens övriga parter och infrastrukturleverantörer.

– Efter förvärvet av Vattenfallls kundstock, främst i norrland och östra Sverige, kompletterar Phoneraaffären nu med en stor kundbas i västra och södra delen av landet. Produktmixen i kundstocken ligger också helt i linje med AllTeles ambitioner att vara en stor aktör inom både bredband och fast telefoni oavsett teknikbas, säger Ola Norberg, vd AllTele.

– Med vår uttalade ambition att fokusera på företagsmarknaden har vi under en tid scannat marknaden efter en stabil och trovärdig tagare av vår privata kundstock och då identifierat AllTele som en mycket lämplig tagare. Vi ser också ett långsiktigt ägande i AllTele som en god affär för Phoneras ägare, säger Henrik Wiklund, vd i Phonera.

Mer information om de finansiella effekterna av en genomförd affär med Phonera inryms som proforma i Prospekt avseende förvärvet av Vattenfall som kommer att publiceras och finnas tillgänglig på AllTeles hemsida www.alltele.se under fredagen den 16 maj.