Region norr valde AllTele

Region Västerbotten har för kommunerna och landstingen i Västerbotten och Norrbotten tecknat avtal om Internetleveranser upp till 10 Gbit med AllTele.

AllTele har, efter upphandling av Region Västerbotten, tilldelats avtal med de regionala näten i Västerbotten och Norrbotten avseende Internetkapacitet till kommuner och landsting inom den norra regionen. Avtalet ger de regionala näten tillgång till en helt redundant kapacitet på upp till 10 Gbit, där respektive nät dynamiskt avropar kapacitet efter stigande behov under avtalstiden. Huvudnoder för avlämning är Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå. I Västerbotten kommer AC-Net att förvalta och samordna tjänsten medan IT Norrbotten har motsvarande funktion i Norrbotten.

AllTeles fiberbaserade högkapacitetsnät, som under 2011 byggts ut med full geografisk redundans, är också helt klart för nästa generations Internet med IPv6, vilket ger obegränsad tillgång till både kapacitet och IP-adresser för den kraftiga expansion som förväntas inom regionen.

-       Att få förtroende som leverantör till kommuner och landsting i Västerbotten och Norrbotten är givetvis mycket glädjande. Som regionala nätoperatörer har AC Net och IT Norrbotten sedan 90-talet drivit utvecklingen och utgjort ledande exempel för övriga delar av landet hur man tillförsäkrar även regioner med stor geografisk spridning tillgång till modern fiberinfrastruktur, säger Ola Norberg, vd, AllTele.

-       För AllTeles del innebär det ett direkt kvitto på att vi, även om nätinvesteringarna kortsiktig varit höga, satsat rätt med en fortsatt kraftig utbyggnad i Norrland. Under de senaste tre åren har internetanvändningen mer än tiodubblats inom regionen och vi ser ingen avmattning, tvärtom, fortsätter Norberg.

-       AC-Net har sedan starten målmedvetet satsat på hög kvalité och driftssäkerhet till både kommunala och privata kunder och när AllTele, som sedan flera år varit en samarbetspartner i nätet, nu kan uppvisa en fullt redundant lösning är det givetvis extra roligt att kunna fördjupa samarbetet ytterligare, säger Eva-Marie Marklund, vd, AC-Net

-       Med vår uttalade ambition att ständigt utveckla nätinfrastruktur och internetanvändning inom den offentliga sektorn, inklusive skolor och sjukvård, men också den privata marknaden, är det en framgång att nu kunna samarbeta med en aktör som också satsar stort inom regionen, säger Tony Blomqvist, vd, IT-Norrbotten.

För mer information hänvisas till www.alltele.se ”Investor relations”

För ytterligare information, kontakta:

AllTele
Ola Norberg, vd
Telefon: +46 (0) 910 20 00 00
Mobil:+46 (0) 70 666 00 50
E-post: ola@alltele.se

Region Västerbotten
Magnus Rudehäll, IT-strateg
Telefon: +46 (0) 90 16 57 24
Mobil: +46 (0) 70 608 48 88
E-post: magnus.rudehall@regionvasterbotten.se

AC-Net
Eva-Marie Marklund, vd
Mobil:  070-585 05 76
E-post: eva-marie.marklund@ac-net.se

IT Norrbotten
Tony Blomqvist, vd
Mobil:   070-386 70 40

E-post: tony.blomqvist@itnorrbotten.se

Om AllTele www.alltele.se
AllTele Allmänna Svenska Telefonaktiebolaget (publ) är en utmanare på den svenska tele- och bredbandsmarknaden. Bolaget har sedan starten 2002 haft en av branschens högsta tillväxttakter och aktien handlas sedan 15 juni 2009 på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. AllTele levererar idag i samarbete med infrastrukturoperatörer, stadsnät- och fastighetsägare fast telefoni, mobiltelefoni, TV och internettjänster till privatkunder samt små och medelstora företag.     AllTele har kontor i Skellefteå, Stockholm, Göteborg, Kramfors, Linköping, Tranås, Luleå, Uppsala, Umeå, Vilhelmina, Ängelholm och Östersund.

Om Region Västerbotten www.regionvatserbotten.se
Region Västerbotten har det regionala utvecklingsansvaret i Västerbottens län. Med landstinget och länets alla 15 kommuner som medlemmar, och i nära samarbete med andra parter inom och utanför regionen, skapas utvecklingskraft för att göra regionen till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.

Om AC-Net www.ac-net.se
AC-Net i nära samarbete med länets kommuner erbjuder ett konkurrens- och leverantörsneutralt fiberoptiskt nät med kapacitetstjänster till näringsliv och offentlig sektor. Bolaget ägs av Region Västerbotten, Företagarna, Skellefteå kraft och UmeNet.

Om IT-Norrbotten www.itnorrbotten.se
IT Norrbotten erbjuder Europas största öppna bredbandsnät. Nätet skapar nya möjligheter för tjänster som bidrar till ekonomisk tillväxt och utveckling i regionen. IT Norrbotten grundades 1996 och ägs av Norrbottens 14 kommuner och Norrbottens läns landsting.