Styrelsen i A3 Allmänna IT- och Telekomaktiebolaget justerar utdelningsförslaget för 2019

Styrelsen för A3 Allmänna IT- och Telekomaktiebolaget (”A3”) har idag, till följd av nuvarande instabila marknadsläge och som en försiktighetsåtgärd, beslutat justera utdelningsförslaget för 2019. Förslaget från A3s styrelse är att årsstämman fattar beslut om en vinstutdelning om 50 öre per aktie, vilket skiljer sig från det tidigare förslaget om 1 krona per aktie. Vidare föreslås att utdelningen utbetalas direkt vid ordinarie utdelningstidpunkt i anslutning till årsstämman.  Vidare har styrelsen beslutat att avvakta med den tidigare aviserade möjligheten att dela ut A3s aktier i intressebolaget Bright Energy AB till aktieägarna.

Spridningen och utvecklingen av Coronaviruset innebär att hela världen liksom A3 påverkas. Mot bakgrund av den osäkerhet som utbrottet har gett upphov till har styrelsen i A3 idag beslutat att prioritera att bibehålla koncernens likviditet samt i övrigt kunna hantera de effekter som det osäkra marknadsläget kan ge upphov till. Följaktligen har styrelsen beslutat att till årsstämman 2020 i A3 inte föreslå den tidigare aviserade vinstutdelningen om 1 krona per aktie utan istället föreslå att årsstämman beslutar om en vinstutdelning om 50 öre per aktie för verksamhetsåret 2019. Styrelsen kommer bevaka utvecklingen av rådande situation och utesluter inte vara sig en lösning beträffande Brigth samt en möjlig extra utdelning vid en senare tidpunkt under året.

”Vi är stabila, men vi är försiktiga. Vi adresserar den eventuella problematiken tidigt, för att kunna ge långsiktig stabilitet för affärsverksamheten. Vi utesluter med andra ord inte en eventuell negativ effekt för bolaget, men redan nu har vi genomfört åtgärder för att dämpa effekten av detta, samt säkrat upp att vi kan fortsätta utveckla verksamheten på samma positiva sätt som under 2019. Utöver detta så kommer vi även att göra några viktiga donationer för att bekämpa spridningen av coronaviruset framför allt inom äldreomsorgen” säger vd Paul Moonga.

Denna information är sådan information som A3 Allmänna IT- och Telekomaktiebolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 april 2020 kl. 08.30 CEST.

Paul Moonga, Vd
Mobil: (+46)
E-post: paul@a3.se

A3 är en helhetsleverantör inom telekom och IT med huvudkontor i Umeå. A3 bildades 2017 och är resultatet av ett samgående mellan bredbands- och telekomföretagen AllTele och T3. Tillsammans kan vi med A3 erbjuda ett komplett utbud av kommunikationstjänster till privatkunder och företag, och moderna IT-lösningar för det digitala kontoret. Aktien handlas sedan 15 juni 2009 på Nasdaq Stockholm, Small Cap, numer under kortnamnet ATRE. Mer information om A3 och vårt erbjudande finns på www.a3.se