ABN AMRO Capital blir AAC Capital Partners

Report this content

AAC Capital Partners blir det nya namnet på ABN AMRO Capital i samband med att bolaget går in i en ny utvecklingsfas.

Under de senaste åren har ABN AMRO Capitals Nordeuropeiska verksamhet för utköp (”buyouts”) befäst sin position som en av Europas ledande aktörer på marknaden för utköp av medelstora företag genom att agera på en ”armlängds” avstånd från ABN AMRO. Som en logisk följd av utvecklingen av utköpsverksamheten har AAC Capital träffat en överenskommelse med ABN AMRO om att föra över kontrollen över utköspsaktiviteterna på den nordeuropeiska marknaden till ett managementföretag, där majoriteten ägs av ledningarna för AAC Capital Partners i Amsterdam, London och Stockholm. Den nuvarande portföljen på 1,1 miljard Euro kommer fortsatt att ägas av ABN AMRO men hanteras av AAC Capital Partners.

Dessutom har ABN AMRO gjort ett åtagande på 2 miljarder Euro angående finansieringen av AAC Capital Partners pågående investeringsprogram, vilket befäster ABN AMRO:s fortsatta stöd och tro på AAC Capital Partners.

AAC Capital Partners investeringsstrategi kommer att var oförändrad, vilket innebär en fortsatt ledande roll vid utköp i spannet 50-500 miljoner Euro på de lokala marknaderna inom konsument-, industri- och servicesektorerna. Teamen kommer att vara inriktade på att söka möjligheter till majoritetsintressen i lönsamma kassagenererande företag med huvudkontor i Nederländerna, Norden och Storbritannien.

– Fokus för våra investeringar kommer att vara oförändrat och oberoendet kommer att göra det möjligt att bygga upp värden ännu effektivare, samtidigt som vi får en ökad frihet att svara upp mot marknadens krav. Vårt team på 24 lokala experter på riskkapital i Amsterdam, London och Stockholm har en omfattande erfarenhet av att slutföra och sedan hantera framgångsrika investeringar i den nordeuropeiska regionen. Dessa har arbetat tillsammans i sju år och har gjort investeringar i 60 företag sedan år 2000. Denna kraftfulla kombination kommer att ge oss en unik position i Nordeuropa, säger AAC Capital Partners styrelseordförande Gerben Kuijper.

– Våra transaktioner är ett direkt resultat av en långsiktig strategi baserad på lokal närvaro och tolkning av marknaden, vilket illustreras av nyligen genomförda affärer som SDU, Lucas Bols, Saunatec, Dunlop Aircraft Tyres och OyezStraker samt avyttringar som Iittala och Park Resorts. Vi ser fram emot att fortsätta med denna strategi under vårt nya namn och nya oberoende, fortsätter Gerben Kuijper.