AAK Delårsrapport tredje kvartalet 2009

Tredje kvartalet 2009 • Nettoomsättningen var 3.828 (4.693) Mkr. • Rörelseresultatet var 235 (261) Mkr. • Vinsten per aktie var 2,77 (2,46) kr. Inklusive IAS 39-justeringen och engångsposter var vinsten per aktie 6,37 (-6,03) kr. • Kassaflödet från den löpande verksam-heten före investeringar var rekordhögt under kvartalet och uppgick till 858 (-48) Mkr. De första nio månaderna 2009 • Nettoomsättningen var 12.096 (12.443) Mkr. • Rörelseresultatet var 538 (639) Mkr. • Företaget har redovisat ytterligare erhållen preliminär försäkringsersättning under andra kvartalet på 70 Mkr. Denna ingår inte i vinsten på 538 Mkr. Försäkringsersättningen avser driftsavbrott under både 2008 och 2009. • Vinsten per aktie var 6,30 (6,48) kr. Inklusive IAS 39-justeringen och engångsposter var vinsten per aktie 15,66 (1,61) kr. • Kassaflödet från den löpande verksamheten före investeringar uppgick till 1.515 (-362) Mkr. Koncernchefens kommentar ”Som förväntat var det positiva kassaflödet under tredje kvartalet rekordstort och förstärkte balansräkningen ytterligare. Food Ingredients fortsatte att förbättra sitt rörelseresultat med 19 procent detta kvartal. Chocolate & Confectionery Fats påverkades fortsatt negativt av lägre chokladkonsumtion som en följd av lågkonjunkturen. Resultatet för tredje kvartalet visade på säsongsmässig förbättringar för choklad jämfört med andra kvartalet. Technical Products & Feed redovisar ett förbättrat rörelseresultat”, säger koncernchef Jerker Hartwall i en kommentar till rapporten.

AAK