AAK förstärker koncernledningen

För att skapa bättre förutsättningar för såväl organisk tillväxt som förvärv, för att bättre kunna möta framtida konkurrens samt för att förstärka en nödvändig internationalisering har AAK utökat koncernledningen med ytterligare fyra personer.

Edmond Borit, idag VD för AarhusKarlshamn Latin America; Jean-Marc Rotsaert, idag VD för AarhusKarlshamn USA; Octavio Díaz de León, idag VD för AarhusKarlshamn Mexico och Karsten Nielsen, idag chef för applikations- och produktutveckling inom affärsområde Chocolate & Confectionery Fats, har utnämnts till nya medlemmar av AAK:s koncernledning.

”De här förändringarna är ett naturligt steg i förberedelserna för att ta AAK till nya nivåer. Förstärkningen av koncernledningen skall leda till en effektiv organisation som bättre globalt tar tillvara fördelarna i vårt produktsortiment och skapar tydligare förutsättningar för en global tillväxt” säger Arne Frank, AAK:s VD och koncernchef.

I samband med dessa förändringar så kommer Ian McIntosh, Direktör UK & Americas,  att lämna AAK.

Ovan nämnda förändringar genomförs från idag den 12 januari 2011.

AAK:s nya koncernledning ser då ut som följer:

Arne Frank VD och koncernchef
Anders Byström ekonomi- och finansdirektör
Anne Mette Olesen personal- och kommunikationsdirektör
Karsten Nielsen Chief Technology Officer
Torben Friis-Lange affärsområdeschef Chocolate & Confectionery Fats
Bo Svensson affärsområdeschef Technical Products & Feed
Renald Mackintosh affärsområdeschef Food Ingredients Continental Europe
David Smith direktör European Supply Chain
Edmond Borit VD AarhusKarlshamn Latin America
Jean-Marc Rotsaert VD AarhusKarlshamn USA
Octavio Díaz de León VD AarhusKarlshamn Mexico

För ytterligare information kontakta:

Arne Frank, VD och koncernchef
Telefon: 040 - 627 83 10

Anders Byström, ekonomi- och finansdirektör
Mobiltelefon: 0709 88 56 13

Fredrik Nilsson, IR ansvarig
Mobiltelefon: 0708 95 22 21

Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 12 januari 2011 kl. 08.30.

Fakta om AAK
AarhusKarlshamn är världens ledande tillverkare av vegetabiliska specialoljor och specialfetter med hög förädlingsgrad. Dessa fetter karaktäriseras av ett högt teknologiinnehåll och används som ersättning för mjölkfett och kakaosmör, transfria lösningar till fyllningar i choklad och konfektyrprodukter samt inom kosmetikindustrin. AarhusKarlshamn har produktionsanläggningar i Danmark, Nederländerna, Mexiko, Storbritannien, Sverige, Uruguay och USA. AAK är organiserat i tre affärsområden, Chocolate & Confectionery Fats, Food Ingredients och Technical Products & Feed. Ytterligare information om AarhusKarlshamn finns på bolagets hemsida www.aak.com.