AAK förvärvar amerikanska Oasis Foods Company

AAK – en av världens ledande tillverkare av vegetabiliska specialoljor och fetter – stärker sin position på den nordamerikanska marknaden för Food Service genom att förvärva Oasis Foods Company.

Oasis tillverkar och marknadsför oljor, margarin, bredbara smörblandningar, shortenings, vinäger, majonnäs och såser. Företaget grundades 1975 och omsatte 925 miljoner kronor 2011. Antalet medarbetare uppgår till 160 personer i Hillside, New Jersey, USA.

Oasis är ett mycket välskött och framgångsrikt företag inom Food Service-industrin och bildar en bra grund för våra ambitioner i Nordamerika. Bolagets utbud av Food Service produkter och varumärken gör att vi väsentligen breddar vårt sortiment av produkter på världens största Food Service-marknad, säger Arne Frank, koncernchef och VD för AAK.

Förvärvet är en väsentlig del av vårt företagsprogram AAK Acceleration och tillför oss ökade möjligheter inom strategiskt viktiga områden. Oasis lokalisering i New Jersey och närhet till några av de största befolkningsområdena i landet, är strategiskt betydelsefullt. Vi är också mycket glada över att Anthony Alves, VD för Oasis kommer att fortsätta som VD för Oasis inom AAK”, fortsätter Arne Frank.

Som en ledande aktör inom vegetabiliska oljor och fetter ser jag AAK USA som en mycket bra ägare av Oasis. Det kommer att bidra till en fortsatt positiv utveckling. Jag ser fram mot att fortsätta leda Oasis som en del av AAK-koncernen”, säger Anthony Alves, VD för Oasis Foods.

Förvärvet av Oasis Foods Company, som har genomförts idag, 25 maj 2012, väntas ha begränsad påverkan på koncernens rörelseresultat 2012.

Press & Analytiker Telefonkonferens
En telefonkonferens för press och analytiker, under ledning av Arne Frank, koncernchef och VD kommer att äga rum, den 25 maj 2012 kl.13.00.
För att delta i telefonkonferensen vänligen registrera dig i förväg under Investorfliken på vår hemsida www.aak.com.

Arne Frank
Koncernchef och VD

Anders Byström
Ekonomi- och Finansdirektör (CFO)

Chef Investor Relations
Tel: + 46 (0)40 627 83 34
Mobil: + 46 (0)708 952 221

Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers-marknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentlig-görande den 25 maj 2012 kl.11.00.

AarhusKarlshamn är världens ledande tillverkare av vegetabiliska specialoljor och specialfetter med hög förädlingsgrad. Dessa fetter karaktäriseras av ett högt teknologiinnehåll och används som ersättning för mjölkfett och kakaosmör, transfria lösningar till fyllningar i choklad och konfektyrprodukter samt inom kosmetikindustrin. AarhusKarlshamn har produktionsanläggningar i Danmark, Nederländerna, Mexiko, Storbritannien, Sverige, Uruguay och USA. AAK är organiserat i tre affärsområden, Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. Ytterligare information om AarhusKarlshamn finns på bolagets hemsida www.aak.com