AAK förvärvar Croda Food Service

Den engelska delen (AAK UK) inom AAK koncernen, har förvärvat Croda Food Service från Croda plc. Det nyförvärvade företaget, som är baserat i Oldham, Storbritannien, förser bageribranschen med en rad olika produkter och tjänster, samt specialanpassade leveranssystem.

Med en omsättning motsvarande över 230 miljoner kronor (17 miljoner pund) har företaget en stark ställning i den brittiska bagerisektorn och dessutom en omfattande exportförsäljning.

– Vi är mycket nöjda med att ha slutfört den här affären, som passar väldigt bra in i vår strategi att erbjuda produkter och tjänster baserade på specialoljor. I och med att vi redan är en framträdande aktör inom den brittiska sektorn för bagerifetter kommer den här breddningen av vårt sortiment att innebära att vi kan erbjuda våra kunder ett mer komplett produktprogram som motsvarar deras behov, säger Ian McIntosh, vd för AAK UK.

Det nyförvärvade företaget kommer att integreras i AAK UK:s organisation och bedriva sin verksamhet under namnet AAK Bakery Services. AAK UK driver ett av Storbritanniens största raffinaderier för vegetabiliska oljor i staden Hull i nordöstra England och innefattar dessutom AAK Foods, som har sin bas i Runcorn i nordvästra England som säljer såser, dressingar och marinader till detaljhandeln och restaurangbranschen.

AAK Bakery Services, en investering på 75 miljoner kronor (5,5 miljoner pund) plus nettorörelsekapitalet, kommer att fortsätta att bedriva sin verksamhet med bas i Oldham, och företaget har även planer på att fokusera ytterligare på exportmarknader där det finns en efterfrågan på dess specialprodukter.

– Vi strävar efter att produkter med högt mervärde ska utgöra en allt större andel av vår försäljning. Genom förvärvet av Croda Food Services tar vi ett steg framåt i värdekedjan, som stärker vår ställning i bagerisektorn. Förvärvet kommer att generera vinst under 2007, säger Jerker Hartwall, AAKs vd och koncernchef.