AAK har förvärvat de återstående aktierna i indiskt joint venture-bolag

För att ytterligare stärka sin position på den strategiska och snabbt växande indiska marknaden har AAK AB (publ.) förvärvat de återstående 31 procenten av aktierna i AAK Kamani, joint venture-bolaget som bildades mellan AAK och Kamani Oil Industries Pvt Ltd. i september 2015. AAK äger nu 100% av AAK Kamani.

”Efter ett nära samarbete med grundarfamiljen under de senaste fem åren är AAK nu redo att ta sig an nästa tillväxtresa för AAK Kamani”, säger Sten Estrup, President AAK Asia. ”Sedan vi etablerade joint venture-bolaget har vi tillsammans med Prakash Chawla och hans familj kontinuerligt expanderat och utvecklat AAK Kamani i enlighet med företagets starka renommé och varumärke.”

Kamani Oil Industries Pvt Ltd. grundades av familjen Chawla för mer än 55 år sedan. Företaget var en pionjär med att introducera specialoljor och -fetter till den indiska marknaden.

”Förtroendet, öppenheten, värmen och det skarpa fokus som AAK-teamet visat upp har lagt grunden till ett fantastiskt partnerskap”, säger Prakash Chawla. ”Tillsammans har vi skapat stort värde för alla våra intressenter och jag är övertygad om att företaget går mot en mycket ljus framtid i Indien.”

Även om den pågående pandemin har inneburit många utmaningar för affärsverksamheter världen över, betonar Dheeraj Talreja, President AAK India, att hans team har visat motståndskraft och anpassningsförmåga under hela året.

”Vi är mycket tacksamma för det stöd och den lojalitet som alla våra intressenter har visat”, säger han. ”Trots de rådande utmaningarna är ’Incredible India’, med hänsyn till storleken, den gastronomiska mångfalden och dess utvecklingspotential, fortfarande en av världens mest spännande marknader för livsmedelsingredienser.”

Betalningen för de återstående aktierna kommer att slutföras under de kommande veckorna.

Finansdirektör
Mobil: +46 708 95 22 21

Informationen lämnades för offentliggörande den 22 oktober 2020, kl. 08:15 lokal tid.

AAK är en ledande leverantör av värdeskapande vegetabiliska oljor och fetter. Vår expertis inom lipidteknik i livsmedels- och nutritionsapplikationer, vårt stora utbud av olika råvaror samt vår breda processkapacitet ger oss möjlighet att utveckla innovativa och värdeskapande lösningar inom många industrier, däribland konfektyr, bageri, mejeri, växtbaserade livsmedel, nutrition, kosmetik och foodservice. AAK:s beprövade expertis är baserad på mer än 140 års erfarenhet inom oljor och fetter. Vår unika produktutveckling i nära samarbete med våra kunder kombinerar våra kunders kompetens och kunskap med våra egna kapaciteter för hållbara resultat. AAK:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och vårt huvudkontor finns i Malmö, Sverige. AAK har fler än 20 olika produktionsanläggningar, försäljningskontor i fler än 25 länder och fler än 3.900 anställda. Vi är AAK – The Co-Development Company.