AAK har utsett Sten Estrup till ny Asienchef

AAK kan med glädje meddela att man utsett Sten Estrup till ny Asienchef. Sten kommer att ingå i AAK:s koncernledning och arbeta utifrån företagets kontor i Singapore.

”Jag är mycket glad över att bli en del av det här framgångsrika företaget och jag ser fram emot att vårda och utveckla AAK:s kundcentrerade affärsmodell tillsammans med viktiga kunder och samarbetspartner”, säger Sten Estrup. ”AAK är unikt positionerat för att dra nytta av flertalet konsumenttrender såsom hållbarhet, premiumisering, växtbaserade livsmedel och ett ökat fokus på funktionell hälsa och kosthållning.”

Estrup, som är av danskt ursprung, ansluter till AAK med mer än 25 års erfarenhet från livsmedels- och hälsoindustrierna där han haft verkställande roller inom produktion, försäljning, marknadsföring och affärsutveckling. Närmast var han VD för Biomega Group, ett företag inom hälso- och näringsindustrin, där han kommer att fortsätta som styrelseordförande. Innan dess hade han en omfattande karriär vid Chr. Hansen, ett ledande globalt företag inom livsmedel och bioteknik, med flertalet internationella roller på fyra olika kontinenter. Hans sista, då han också var baserad i Singapore, var som Executive Vice President APAC & LATAM och del av företagets ledningsgrupp.

”Det är med stor glädje vi välkomnar Sten till AAK-familjen för att leda och expandera vår framgångsrika verksamhet i Asien”, säger Johan Westman, koncernchef och VD. ”Stens förmåga att utveckla medarbetarskap och genomföra marknadsstrategier i tillväxtregioner kommer att vara av största vikt för att ta AAK till nästa nivå.”

Sten Estrup efterträder Torben Friis Lange som efter nästan ett decennium med företaget har beslutat sig för att ta sig an nya uppdrag utanför AAK. Sten tillträder sin roll senast den 1 augusti 2020.

Finansdirektör
Mobil: +46 708 95 22 21

Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2020, kl. 12:00 lokal tid.

AAK är en ledande leverantör av värdeskapande vegetabiliska oljor och fetter. Vår expertis inom lipidteknik i livsmedels- och nutritionsapplikationer, vårt stora utbud av olika råvaror samt vår breda processkapacitet ger oss möjlighet att utveckla innovativa och värdeskapande lösningar inom många industrier, däribland konfektyr, bageri, mejeri, nutrition, kosmetik och foodservice. AAK:s beprövade expertis är baserad på mer än 140 års erfarenhet inom oljor och fetter. Vår unika produktutveckling i nära samarbete med våra kunder kombinerar våra kunders kompetens och kunskap med våra egna kapaciteter för hållbara resultat. AAK:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och vårt huvudkontor finns i Malmö, Sverige. AAK har fler än 20 olika produktionsanläggningar, försäljningskontor i fler än 25 länder och fler än 3.800 anställda. Vi är AAK – The Co-Development Company.