• AAK AB/

AAK:s delårsrapport för det fjärde kvartalet och bokslutskommuniké 2019 – fortsatt resultattillväxt och ny strategisk inriktning

AAK-koncernen, fjärde kvartalet

• Volymerna uppgick till 582.000 ton (574.000 ton), en organisk tillväxt med 1% (4%).
  • Omsättningen uppgick till 7.380 mkr (6.992 mkr), en ökning med 6%.
  • Rörelseresultatet, inklusive en positiv valutaomräkningseffekt på 12 mkr, uppgick till 562 mkr (516 mkr), en förbättring med 9%. Rörelseresultatet per kilo förbättrades med 8% och uppgick till 0,97 kronor (0,90 kronor).
  • Nettoresultatet uppgick till 401 mkr (354 mkr), en ökning med 13%.
  • Vinsten per aktie ökade med 12% och uppgick till 1,56 kronor (1,39 kronor).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 626 mkr (566 mkr).
  • Avkastningen på sysselsatt kapital (Return on Capital Employed, ROCE), beräknad på rullande tolvmånadersperioder, uppgick till 14,9% (15,8% den 31 december 2018).
  • Styrelsen föreslår att en utdelning på 2,10 kronor (1,85 kronor) per aktie utgår för räkenskapsåret 2019, en ökning med 14%.

Affärsområden

• Food Ingredients – rörelseresultatet förbättrades med 9% till 349 mkr (321 mkr).
  • Chocolate & Confectionery Fats – rörelseresultatet förbättrades med 13% till 205 mkr (182 mkr).
  • Technical Products & Feed – rörelseresultatet uppgick till 46 mkr (50 mkr), en minskning med 8% jämfört med det rekordhöga motsvarande kvartalet 2018.

AAK-koncernen, helåret

• Volymerna ökade med 2% (5%). Den organiska volymtillväxten var 2% (5%).
  • Omsättningen uppgick till 28.510 mkr (27.592 mkr), en ökning med 3%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 2.142 mkr (1.956 mkr), en förbättring med 10%. Rörelseresultatet per kilo uppgick till 0,94 kronor (0,87 kronor), en ökning med 8%.
  • Vinsten per aktie ökade med 12% och uppgick till 5,86 kronor (5,21 kronor).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten, inklusive förändringar i rörelsekapitalet, uppgick till 1.558 mkr (1.090 mkr).

VD:s kommentarer
Vår resultattillväxt fortsatte under det fjärde kvartalet, till stor del drivet av Food Ingredients och Chocolate & Confectionery Fats. Vi fortsätter att förbättra vår marginal och rörelseresultatet per kilo.

Food Ingredients fortsätter att visa tillväxt och förbättrade rörelseresultatet med 9%, främst tack vare våra semispecialprodukter inom mejeri- och bageri­segmenten samt Foodservice. Resultatet för de olika delsegmenten inom Special Nutrition varierade i det fjärde kvartalet. Infant Nutrition påverkades fortsatt negativt av de lägre födelsetalen i Kina och av lagerjusteringar hos vissa kunder. Samtidigt visade Medical Nutrition god tillväxt. Vår verksamhet med lösningar för växt­baserade livsmedel genererade en fortsatt stark volym- och resultattillväxt.

Chocolate & Confectionery Fats redovisade en tvåsiffrig resultattillväxt, vilket förklaras av gynnsamma engångsaffärer under kvartalet samt en förbättrad produktmix. En del kunder väljer fortfarande att flytta fram delar av sina kontrakterade volymer. Våra investeringsprojekt för att öka kapaciteten och stärka vår leveranskedja har slutförts enligt plan och med gott resultat. Inköpssäsongen för nya sheakärnor i Västafrika har varit positiv och vi har kunnat bygga upp ett betydande reservlager för framtida produktionsbehov. Med tillgång till nya shea­kärnor samt ökad kapacitet räknar vi med att affärs­området ska nå normala kostnadsnivåer i mitten av första kvartalet 2020.

Inom Technical Products & Feed fortsatte vår pressnings­verksamhet att gå bra, medan både fettsyre- och foderverksamheten minskade jämfört med det rekordhöga fjärde kvartalet 2018 som var exceptionellt bra. Jämfört med tidigare år var fjärde kvartalet 2019 dock fortsatt ett mycket bra kvartal.

Under det gångna året har vi analyserat våra möjligheter på de marknader där vi verkar i syfte att fastställa AAK:s strategiska inriktning framgent. Med tanke på vår mycket starka historiska resultatutveckling kommer vi att bevara det som särskilt kännetecknar företaget. Engagemanget, drivkraften och entreprenörskapet som genomsyrar AAK, vår unika produktutveckling i nära samarbete med kunderna, kundorienteringen och det medvetna fokuset på hållbarhet kommer även framöver att utgöra viktiga hörnstenar.

Den strategiska inriktningen framåt kommer att bli mer fokuserad på specifika möjligheter inom de industrier vi arbetar med och hållbarhet, hälsa och nutrition står i centrum för flera av de satsningar vi prioriterar. Vi kommer att öka vårt fokus och våra investeringar inom växtbaserade livsmedel och kommer även att utveckla en plattform för hälsa och nutrition. Inom Special Nutrition och Chocolate & Confectionery Fats kommer vi att investera för fortsatt tillväxt, medan vi inom bageri- och mejerisegmenten kommer att fokusera på att optimera vårt produktutbud och vår operationella prestanda.

Vi är väl positionerade med vårt erbjudande av vegetabiliska och hälsosamma oljor och fetter av hög förädlingsgrad samt genom att bedriva produktutveckling i nära samarbete med kunderna. Vi upplever att trenderna på våra marknader är gynnsamma och vi är därmed fortsatt försiktigt optimistiska inför framtiden.

Press- och analytikerkonferens
I anslutning till att AAK AB idag, den 30 januari 2020, offentliggör delårsrapporten för fjärde kvartalet och bokslutskommuniké 2019, hålls en press- och analytikerkonferens kl. 10:00, lokal tid. För att delta i konferensen, vänligen se instruktioner under Investor-fliken på AAK:s hemsida, www.aak.com.

Finansdirektör
Mobil: +46 708 95 22 21

Denna information är sådan information som AAK AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2020, kl. 08:50 lokal tid.

AAK är en ledande leverantör av värdeskapande vegetabiliska oljor och fetter. Vår expertis inom lipidteknik i livsmedels- och nutritionsapplikationer, vårt stora utbud av olika råvaror samt vår breda processkapacitet ger oss möjlighet att utveckla innovativa och värdeskapande lösningar inom många industrier, däribland konfektyr, bageri, mejeri, nutrition, kosmetik och foodservice. AAK:s beprövade expertis är baserad på mer än 140 års erfarenhet inom oljor och fetter. Vår unika produktutveckling i nära samarbete med våra kunder kombinerar våra kunders kompetens och kunskap med våra egna kapaciteter för hållbara resultat. AAK:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och vårt huvudkontor finns i Malmö, Sverige. AAK har 20 olika produktionsanläggningar, försäljningskontor i fler än 25 länder och fler än 3.800 anställda. Vi är AAK – The Co-Development Company.