• AAK AB/

AAK:s delårsrapport för det första kvartalet 2018 – rekordhögt rörelseresultat för ett första kvartal

AAK-koncernen

• Totalt uppgick kvartalets volymer till 551.000 ton (515.000 ton), en organisk tillväxt med 7% (5%).
  • Rörelseresultatet, inklusive en negativ valutaomräkningseffekt på -9 mkr, uppgick till 460 mkr (431 mkr), en förbättring med 7%.
  • Nettoresultatet uppgick till 317 mkr (275 mkr), en ökning med 15%.
  • Vinsten per aktie ökade med 15% och uppgick till 7,42 kr (6,47 kr).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -396 mkr (-408 mkr).
  • Avkastningen på sysselsatt kapital (Return on Capital Employed, ROCE), beräknad på rullande tolvmånadersperioder, uppgick till 15,4% (15,6% den 31 december 2017).

Affärsområden

• Food Ingredients – rörelseresultatet förbättrades med 9% till 271 mkr (249 mkr).
  • Chocolate & Confectionery Fats – rörelseresultatet uppgick till 190 mkr (196 mkr).
  • Technical Products & Feed – rörelseresultatet ökade med 89% och uppgick till 36 mkr (19 mkr).

Tillförordnade VD:ns kommentar
Den gynnsamma trend som sedan en tid tillbaka noterats inom merparten av våra produktsegment fortsatte under första kvartalet. Till följd av våra initiativ och vårt fokus på vissa segment och applikationer, i linje med vårt företagsprogram The AAK Way, fortsatte den starka organiska volymtillväxten och uppgick till 7% (5%). Det är tydligt att vi tar marknadsandelar.

Vårt rörelseresultat blev rekordhögt jämfört med föregående år och uppgick till 460 mkr (431 mkr), en förbättring med 7%. Valutaomräkningseffekten uppgick till -9 mkr. Färre arbetsdagar jämfört med motsvarande kvartal föregående år samt svåra väderförhållanden i delar av USA dämpade ökningen i rörelseresultatet.

För affärsområdet Food Ingredients noterade vi en hög ensiffrig tillväxt i rörelseresultatet. Särskilt mejerisegmentet och Special Nutrition har haft en fortsatt god utveckling. Merparten av våra geografiska marknader har utvecklats väl under kvartalet.

Efter ett mycket starkt första kvartal förra året ställdes Chocolate & Confectionery Fats inför en del utmaningar detta kvartal till följd av volatiliteten för vissa av våra råvaror och en något aggressivare prissättning från en del av våra konkurrenter. Det ska även noteras att vår chokladverksamhet har en naturlig säsongsvariation. I år inföll påsken under första kvartalet medan den för 2017 inföll under andra kvartalet.

Affärsområdet Technical Products & Feed har framgångsrikt fortsatt att förbättra produktmixen, särskilt i fettsyreverksamheten.

AAK arbetar målmedvetet för att ständigt förbättras. Detta är viktigt för att säkerställa kund- och aktieägarvärde på både kort och lång sikt. AAK:s ökade lönsamhet är resultatet av hela koncernens hårda arbete.

AAK erbjuder hälsosamma produkter till lägre kostnader samt produktutveckling i nära samarbete med kunderna. Det gör att vi fortsätter att vara försiktigt optimistiska inför framtiden. De viktigaste drivkrafterna är den positiva utvecklingen för Food Ingredients och den fortsatta förbättringen inom Chocolate & Confectionery Fats.

Press- och analytikerkonferens
I anslutning till att AAK AB den 23 april 2018 offentliggör delårsrapporten för första kvartalet 2018, hålls en press- och analytikerkonferens kl. 13:00, lokal tid. För att delta i konferensen, vänligen se instruktioner under Investor-fliken på AAK:s hemsida, www.aak.com.

Finansdirektör och tf. VD
Mobil: +46 708 95 22 21

Denna information är sådan information som AAK AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april 2018, kl. 11:00 lokal tid.

AAK är en ledande leverantör av värdeskapande vegetabiliska oljor och fetter. Vår expertis inom lipidteknik i livsmedels- och nutritionsapplikationer, vårt stora utbud av olika råvaror samt vår breda processkapacitet ger oss möjlighet att utveckla innovativa och värdeskapande lösningar inom många industrier, däribland konfektyr, bageri, mejeri, nutrition, kosmetik och foodservice. AAK:s beprövade expertis är baserad på mer än 140 års erfarenhet inom oljor och fetter. Vår unika produktutveckling i nära samarbete med våra kunder kombinerar våra kunders kompetens och kunskap med våra egna kapaciteter för hållbara resultat. AAK:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm och vårt huvudkontor finns i Malmö, Sverige. AAK har 20 olika roduktionsanläggningar, försäljningskontor i fler än 25 länder och fler än 3.300 anställda. Vi är AAK – The Co-Development Company.