• AAK AB/

Arne Frank kommer att utses till ny VD och koncernchef i AarhusKarlshamn med tillträde under våren 2010

Arne Frank kommer att utses till ny VD och koncernchef i AAK med tillträde under våren 2010. Arne Frank är 51 år och civilingenjör i industriell ekonomi från Linköpings Tekniska Högskola. Han är för närvarande ordförande i Carl Zeiss Vision efter att intill nyligen också varit VD i bolaget. Arne Franks huvudsakliga karriär har dessförinnan innefattat koncernchefsrollen under många år i TAC och i den division inom Schneider-koncernen där TAC kom att ingå efter det franska förvärvet. Divisionen omsätter knappt 20 miljarder med god lönsamhet inom produkter och lösningar för fastighetsautomation och säkerhet. - Vi har under en tid sökt den person som kan ta över stafettpinnen efter Jerker Hartwall och föra AAK mot nya framgångar samt stärka AAKs position som det ledande specialfettföretaget i världen, säger styrelsens ordförande Melker Schörling. - Arne Frank har framgångsrikt utvecklat bolag till starka marknadspositioner med hög lönsamhet på den internationella scenen och vi är övertygade om att han är rätt person att nu ta över ledningen för AAK, fortsätter Melker Schörling. - AAK är ett mycket spännande bolag, verksamt i en rad för människan viktiga närings- och hälsoområden. Ledningen har gjort ett fantastiskt arbete med fusionen mellan Karlshamns AB och Aarhus United A/S. Nu är det ett stort privilegium och mycket intressant för mig att få förtroendet att tillsammans med ledningsgruppen ta verksamheten in i nästa fas, säger Arne Frank. - Jerker Hartwall kom som ny VD till Karlshamns AB år 2000 och har sedan 2005 lett integrationen av Karlshamns och Aarhus United i den nya koncern som skapades vid fusionen mellan de båda bolagen. Efter 10 år är det dags för ett byte vid rodret. Vi är alla imponerade över vad Jerker Hartwall åstadkommit i AAK. Värdet har mångdubblats under dessa 10 år och AAK har idag en mycket stark position på världsmarknaden, avslutar Melker Schörling. - Efter tio år som börs-VD och ett AAK med en stark framtidspotential känner jag att det är dags för en ny inriktning på mitt liv. För mig är Arne Frank ett perfekt val för framtidens AAK, kommenterar Jerker Hartwall.