Årsstämma i AarhusKarlshamn AB

Vid årsstämman i AarhusKarlshamn AB (publ) denna dag fattades följande beslut. Styrelse och revisor Antalet styrelseledamöter skall fortsatt uppgå till tio stycken. Omval av styrelseledamöterna Melker Schörling, Carl Bek-Nielsen, Martin Bek-Nielsen, John Goodwin, Mikael Ekdahl, Ebbe Simonsen, Märit Beckeman, Jerker Hartwall, Anders Davidsson och Ulrik Svensson. Melker Schörling omvaldes till styrelsens ordförande och Carl Bek-Nielsen till vice ordförande. Arvode till styrelsen skall oförändrat utgå med ett sammanlagt belopp om 2 650 000 kronor (inkl. ersättning för kommittéarbete). Omval av revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, med auktoriserade revisorn Anders Lundin som huvudansvarig revisor, för en mandatperiod om fyra år. Arvode till revisorn skall utgå enligt avtal. Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte beslöts att omvälja Mikael Ekdahl och John Goodwin till ledamöter av ersättningsutskottet, med Mikael Ekdahl som ordförande för utskottet. Till ledamöter av revisionsutskottet omvaldes Ulrik Svensson, Mikael Ekdahl och Martin Bek-Nielsen, med Ulrik Svensson som ordförande för utskottet. Utdelning Stämman godkände styrelsens förslag om utdelning med 4,00 kronor per aktie. Avstämningsdagen för rätt till utdelning bestämdes till måndagen den 25 maj 2009 och utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske med början torsdagen den 28 maj 2009. Valberedning Omval av Mikael Ekdahl (BNS Holding), Carl Bek-Nielsen (BNS Holding) och Henrik Didner (Didner & Gerge Aktiefond) samt nyval av KG Lindvall (Swedbank Robur fonder) till ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2010, varvid Mikael Ekdahl utsågs till valberedningens ordförande. Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare Stämman godkände styrelsens förslag i huvudsak innebärande att löner och övriga ersättningsvillkor för ledningen skall vara marknadsmässiga och konkurrenskraftiga. Utöver fast grundlön skall ledningen även kunna erhålla rörlig ersättning, vilken skall ha ett förutbestämt tak och vara relaterad till resultatet på koncernnivå och inom det individuella ansvarsområdet, samt andra förmåner. Utöver nämnda rörliga ersättning kan tillkomma från tid till annan beslutade aktie- eller aktiekursrelaterade incitamentsprogram. Pensionsförmåner skall vara antingen förmåns- eller avgiftsbestämda, eller en kombination därav, med individuell pensionsålder, dock ej lägre än 60 år. För egna uppsägningar skall normalt en uppsägningstid om sex månader gälla, utan rätt till avgångsvederlag. Vid uppsägning från bolagets sida skall uppsägningstiden vara tolv månader, varvid rätt skall kunna finnas till avgångsvederlag med ett förutbestämt tak om högst tolv månader. Styrelsen skall ha rätt att frångå riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för detta. Minskning av aktiekapitalet Stämman godkände styrelsens förslag om minskning av aktiekapitalet i anledning av styrelsens beslut att ogiltigförklara Aarhus United A/S:s 485 614 aktier i AarhusKarlshamn AB, motsvarande cirka 1,17 procent av kapitalet och rösterna i bolaget. Stämman beslutade att minskning av bolagets aktiekapital skall ske med de ogiltiga aktiernas andel av det totala aktiekapitalet, således 4 856 140 kronor, samt att minskningsbeloppet skall överföras till reservfonden. Villkorad ändring av bolagsordningen Stämman godkände styrelsens förslag avseende ändring av bolagsordningens bestämmelser för kallelse till bolagsstämma, innebärande att kallelse ska ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets hemsida samt att endast en kortare annons om att kallelse har skett ska införas i Svenska Dagbladet. Ändringen är villkorad av att aktiebolagslagens bestämmelser om kallelse till bolagsstämma ändras och innebär också att bestämmelsen om när kallelse ska ske tas bort. Koncernchefens kommentar: VD och koncernchef Jerker Hartwall redogjorde för företagets förvaltning under 2008 samt kommenterade det fortsatta arbetet inom koncernen. Talet och presentationen finns i sin helhet på www.aak.com. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jerker Hartwall VD Tel: +46 (0)40 627 83 00 E-mail: jerker.hartwall@aak.com Anders Byström CFO Tel: +46 (0)40 627 83 00 Mobil: +46 (0)709 885 613, E-mail: anders.bystrom@aak.com Bo Svensson CIO Tel: + 46 (0)454 820 00 eller +46 (0)40 627 83 00 Mobil: + 46 (0)708 182 193 E-mail: bo.svensson@aak.com Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 maj 2009 kl 12.00.