Årsstämma i AarhusKarlshamn AB (publ)

Vid årsstämman i AarhusKarlshamn AB (publ) 3 maj 2013 fattades följande beslut.

Styrelse och revisor samt arvoden
Antalet styrelseledamöter skall uppgå till sex stycken. Omval av styrelseledamöterna Melker Schörling, Märit Beckeman, Ulrik Svensson och Arne Frank samt nyval av Märta Schörling och Lillie Li Valeur. Melker Schörling omvaldes till styrelsens ordförande. Arvode till styrelsen skall utgå med ett sammanlagt belopp om 1 950 000 kronor (inkl. ersättning för utskottsarbete).

Omval av revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB för en mandatperiod om ett år, således till och med utgången av årsstämman 2014, varvid revisionsbolaget upplyst om att auktoriserade revisorn Sofia Götmar Blomstedt kommer att utses till huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn skall utgå enligt avtal.

Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte beslöts att välja Melker Schörling och Märit Beckeman till ledamöter av ersättningsutskottet, med Melker Schörling som ordförande för utskottet. Till ledamöter av revisionsutskottet valdes Ulrik Svensson och Lillie Li Valeur, med

Ulrik Svensson som ordförande för utskottet.

Utdelning
Stämman godkände styrelsens förslag om utdelning med 5,25 kronor per aktie. Avstämningsdagen för rätt till utdelning bestämdes till onsdagen den 8 maj 2013 och utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske med början tisdagen den 14 maj 2013.

Valberedning
Mikael Ekdahl (Melker Schörling AB), Henrik Didner (Didner & Gerge fonder), Åsa Nisell (Swedbank Robur fonder) och Lars Åke Bokenberger (AMF Fonder) omvaldes till ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2014, varvid Mikael Ekdahl utsågs till valberedningens ordförande.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman godkände styrelsens förslag i huvudsak innebärande att löner och övriga ersättnings-villkor för ledningen skall vara marknadsmässiga och konkurrenskraftiga. Utöver fast grundlön skall ledningen även kunna erhålla rörlig ersättning, vilken skall ha ett förutbestämt tak om 70 procent av den fasta lönen. Styrelsen skall ha rätt att frångå riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för detta.

Koncernchefens kommentar:
VD och koncernchef Arne Frank redogjorde för företagets förvaltning under 2012 och utvecklingen under första kvartalet 2013 samt kommenterade det fortsatta arbetet inom koncernen. Presentationen finns i sin helhet på www.aak.com.

”AAK:s accelerationsprogram (tillväxt, effektivitet, människor) fortsätter att ge positiva effekter. Den senaste tidens förvärv utvecklas som planerat. AAK:s värdefulla erbjudanden i form av hälsosamma produkter och lägre kostnader, produktutveckling i nära samarbete med kunderna samt företagsprogrammet AAK Acceleration gör att vi fortsätter att vara försiktigt optimistiska inför framtiden. De två viktigaste orsakerna till denna optimism är den starka resultatutvecklingen för Food Ingredients och den förväntade återhämtningen för Chocolate & Confectionery Fats. Oavsett hur marknadsförhållandena utvecklas kommer emellertid den förväntade resultatförbättringen för Chocolate & Confectionery Fats knappast att bli märkbar förrän under andra halvåret 2013” kommenterade Arne Frank, koncernchef och VD.

Eventuella frågor besvaras av:
Director Group Controlling och Investor Relations
Tfn: + 46 40 627 83 34

Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2013 kl.16.45.

AarhusKarlshamn är en av världens ledande tillverkare av vegetabiliska specialoljor och specialfetter med hög förädlingsgrad. Dessa fetter karaktäriseras av ett högt teknologiinnehåll och används som ersättning för mjölkfett och kakaosmör, transfria lösningar till fyllningar i choklad och konfektyrprodukter samt inom kosmetikindustrin. AarhusKarlshamn har
produktionsanläggningar i Danmark, Nederländerna, Mexiko, Storbritannien, Sverige, Uruguay och USA. AAK är organiserat i tre affärsområden; Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. Ytterligare information om AarhusKarlshamn finns på bolagets hemsida
www.aak.com