Brand i AAK:s fabrik i Aarhus

En omkommen, tillfälligt produktionsstopp

Vid en explosionsartad brand i AAK:s fabrik i Aarhus, Danmark, under gårdagens morgon, omkom en anställd, skiftgående förman. Det var i den delen av fabriken, där vegetabiliska oljor produceras för att användas som komponenter i specialfetter för choklad-och konfektyrprodukter.

-Vi känner ett djupt deltagande med den omkomnes familj och beklagar det inträffade, säger Jörgen Balle, VD för AarhusKarlshamn Denmark och chef för affärsområdet Chocolate & Confectionery Fats inom AAK. Våra tankar går till dem och kommer att göra allt för att hjälpa den drabbade familjen.

-Säkerhetsarbetet har högsta prioritet i verksamheten med hänsyn till medarbetare och omgivning och det nu inträffade innebär att en ny översyn kommer att göras för att förebygga en liknande händelse i framtiden, säger Jörgen Balle.

Branden var intensiv, men blev släckt under tisdagsförmiddagen. En utredning tillsammans med myndigheterna får visa vad som orsakat branden, men läget är sådant att det av säkerhetsskäl dröjer några dagar innan utredarna kan få en överblick av omfattningen och orsaken till olyckan.

Företagsledningen räknar med ett driftstopp i den aktuella anläggningen men omfattningen är svår att bedöma i nuläget tills utredningen tillsammans med myndigheterna är avslutad. Övriga produktionsdelar kommer successivt att startas upp inom de närmsta dagarna. En del av den förlorade produktionsvolymen kan ersättas från företagets övriga anläggningar.