Dansk minister uppmärksammar AAKs arbete för kvinnor i Västafrika

Vid en ceremoni idag, belönades AAK med en fackla av den danska utvecklingsministern Ulla Tørnæs. AAKs Sourcing & Trading Director, Knud Larsson, tog emot facklan som är en del i en kampanj för kvinnors möjlighet att ta kontroll över sin egen livssituation och skapa jämlikhet mellan könen.

Under flera års tid har AAK verkat i Västafrika där shea, som är en viktig råvara i vår produktion av vegetabiliska oljor, växer vilt. AAK har tagit initiativet till en rad olika projekt för att hjälpa västafrikanska kvinnor att försörja sig på egen hand. Dessutom är AAK involverat i olika empowerment-projekt, dvs. projekt för att stärka individens möjligheter att påverka sin egen situation.

Facklan tilldelades AAK som ett erkännande för vårt arbete för och med kvinnor. Och vi på AAK är så klart mycket stolta över utmärkelsen. Knud Larsson, Trading Director, säger: ”Vi har insett att vårt behov av att säkerställa tillgången av råvaror går hand i hand med kvinnornas behov av att säkerställa en inkomst för sitt jordbruksarbete. Därför är vår målsättning att främja tillväxt och utveckling bland västafrikanska kvinnor.”

I Västafrika fokuserar AAK på tre områden:

• vårt deltagande i ett projekt inom FN:s utvecklingsprogram för att etablera så kallade multifunktionella plattformar som förenklar de västafrikanska kvinnornas dagliga sysslor – vilket ger dem tid och möjlighet att försörja sig genom arbete.
• minimera antalet mellanhänder i leverantörskedjan som inte tillför något mervärde, d v s ge kvinnorna en skälig ersättning för sitt arbete istället för att låta pengarna gå till olika mellanhänder
• stimulera bildandet av kvinnogrupper och på så sätt bilda enheter som kan handla direkt med AAK.

Facklan tilldelas personer och företag som genom sitt arbete gör en skillnad för kvinnors möjligheter att påverka och ta kontroll över sin situation. Det är en del av kampanjen Millennium Development Goal No. 3, som FN enats om. ”Därför känner vi på AAK oss väldigt motiverade att fortsätta vårt arbete, avslutar Knud Larsson”.

Prisceremonin ägde rum på ARoS konstmuseum i Århus, Danmark, i samband med en konferens gällande Global Compact, FN:s globala fördrag och hur man kan implementera dessa principer för företagens samhällsansvar. Vid konferensen höll AAK:s Global CSR Manager, Jesper Korning, ett föredrag om strategiska partnerskap.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bo Svensson, CIO
Mobiltel: +46 (0)708 182 193