• AAK AB/

Nytt företagsprogram för att ytterligare driva på tillväxt samt nya medlemmar i koncernledningen

AAK Acceleration är företagsprogrammet som framgångsrikt drivit AAK:s utveckling under 2011-2013. AAK har stärkt sin marknadsposition och levererat ett starkt förbättrat finansiellt resultat under de senaste åren.

Nytt program skall säkra högt tempo och genomförande

AAK lanserar nu ett nytt program, AAKtion, för åren 2014-2016. Namnet signalerar att en fortsatt hög aktivitetsnivå och fokus på genomförande är avgörande för att upprätthålla nuvarande styrka och höga tempo i vidareutvecklingen av AAK.

AAKtion kommer att fokusera på tre specifika områden som skall stödja den organiska tillväxten:

• Försäljning
  • Innovation
  • Genomförande

Flera av de tidigare prioriterade områdena kommer även fortsättningsvis att utgöra grunden i AAK:s strategi:

• Fokus på special- och semispecialprodukter
  • Starkt fokus på organisk tillväxt
  • Expansion på tillväxtmarknader
  • Produktutveckling tillsammans med kunder
  • Tillväxt baserad på säkra livsmedel och ansvarstagande

Den tidigare kommunicerade ledningsambitionen avseende långsiktigt rörelseresultatet förblir oförändrad.

Ny organisation och nya medlemmar i koncernledningen

För att stödja genomförandet av AAKtion förändrar AAK organisationen:

• Det är viktigt för AAK:s fortsatta tillväxt att öka närvaron på de asiatiska marknaderna och därför stärks fokus på Asien.

• En mer mogen europeisk marknad behöver en egen försäljningsledning med delvis egna strategier. Därför skapas en ny stark europeisk försäljningsorganisation.

Mot denna bakgrund har AAK beslutat att genomföra följande förändringar av organisationen och koncernledningen:

• En ny division, Asien, bildas under ledning av den nuvarande chefen för Asien, Europa och Afrika Torben Friis Lange.

• En nya Europa division bildas med Jens Wikstedt som ny chef. Han kommer närmast från Schneider Electric där han haft ett antal seniora och internationella ledningsbefattningar under de senaste 14 åren. Jens Wikstedt har en ekonomexamen från Handelshögskolan i Göteborg.
  • Fredrik Nilsson, Director Group Controlling och Investor Relations, har utnämnts till ny CFO (Finansdirektör). Han efterträder Peter Korsholm som meddelat att han vill ägna mer tid åt ett antal egna engagemang utanför AAK. Peter kommer delvis fortsätta att arbete för AAK med speciella projekt och primärt fokusera på M&A.

Fredrik Nilsson är anställd i AAK sedan 2007. Han har haft flera olika seniora befattningar inom ekonomi och finans hos AAK och Sandvik under de senaste 15 åren. Fredrik är ekonom med examen från universitetet i Växjö.

• Bo Svensson, President Business Area Technical Products & Feed, går i pension efter 40 år på olika ledningsbefattningar inom AAK

Samtliga förändringar gäller från och med idag.

Kommentarer av AAK:s koncernchef Arne Frank:

”Det finns en fortsatt stor potential för AAK i Asien, som är en mycket viktig marknad för vår fortsatta tillväxt. Jag är mycket glad att Torben Friis Lange, med sin långa, internationella och framgångsrika erfarenhet, har accepterat rollen som chef för vår nya division Asien.”

"Fredrik Nilsson är välkänd för dem som följer AAK, inte minst bland våra investerare och våra analytiker. Han tillträder som CFO med en mycket god kunskap om AAK. Jens Wikstedt kommer med betydande framgångsrik kommersiell och internationell erfarenhet. Jag är övertygad om att Fredrik och Jens kommer att bidra till att ta AAK till en högre nivå och kommer att bidra bra till AAK:s koncernledning".

"Jag vill samtidigt tacka Peter Korsholm och Bo Svensson för deras fina insatser för AAK. Vi är glada att Peter kommer att fortsätta att vara knuten till oss och vi önskar Bo all lycka till när han nu väljer att ta en välförtjänt pension."

Ändring av juridiskt namn

Dessutom har vi, för att understryka att sammanslagningen av Aarhus United A/S och Karlshamns AB nu är helt slutförd, beslutat, förutsatt godkännande på Årsstämman i Maj 2014, att även ändra vårt legala namn från ”AarhusKarlshamn” till ”AAK”.

AAK offentliggör Delårsrapporten för det fjärde kvartalet samt Bokslutskommunikén för 2013 den 5 februari 2014. I samband med telefonkonferensen för investerare, analytiker och media kommer vi även att presentera ytterligare detaljer kring AAKtion.

Frågor besvaras av:
Arne Frank, Koncernchef och VD

Fredrik Nilsson, Finansdirektör
Mobil: 0708 95 22 21

Anders Byström, Direktör Extern redovisning & Investor Relations
Phone: 40 627 83 32
Mobil: 709 88 56 13

Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 januari 2014 kl.08.30.

AarhusKarlshamn är en av världens ledande tillverkare av vegetabiliska specialoljor och specialfetter med hög förädlingsgrad. Dessa fetter karaktäriseras av ett högt teknologiinnehåll och används som ersättning för mjölkfett och kakaosmör, transfria lösningar till fyllningar i choklad och konfektyrprodukter samt inom kosmetikindustrin. AarhusKarlshamn har produktionsanläggningar i Danmark, Nederländerna, Mexiko, Storbritannien, Sverige, Uruguay och USA. AarhusKarlshamn är organiserat i tre affärsområden; Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. Ytterligare information om AarhusKarlshamn finns på bolagets hemsida www.aak.com