Tredje kvartalet 2012

AarhusKarlshamn AB – Fortsatt stark resultatförbättring drivet utav Food Ingredients samt ett mycket starkt kassa­flöde

• Volymerna ökade med 5 % jämfört med tredje kvartalet 2011, främst som ett resultat av förvärv.

• Nettoomsättningen uppgick till 4.277 (4.462) Mkr, i stor utsträckning p g a av lägre råvarupriser.

• Rörelseresultatet uppgick till rekordhöga 273 (246) Mkr, en förbättring med 11 %.

• Företagets största affärsområde Food Ingredients uppnådde ett rekordhögt rörelseresultat om 190 (143) Mkr, en förbättring med 33 %.

• Chocolate & Confectionery Fats rapporterade ett rörelseresultat om 88 (112) Mkr.

• Technical Products & Feed förbättrade sitt rörelseresultat till 22 (15) Mkr.

• Bolaget fortsatte att generera ett mycket starkt kassaflöde om 364 (189) Mkr.
    Detta inkluderade en förbättring av rörelsekapitalet med 141 (-68) Mkr.

• Vinsten per aktie ökade med 17 %, från 3,48 till 4,08 kronor.

• Delårsrapporten för tredje kvartalet 2012 innehåller en uppdatering kring konsekvenserna för AAK av orkanen Sandy.

Avslutande kommentar: ”Hur det förvärrade allmänna ekonomiska läget i Europa kommer att påverka vår bransch är svårt att förutsäga. Genom AAK:s värdefulla erbjudanden i form av hälsosamma produkter och lägre kostnader, värdeskapande lösningar och gemensam produktutveckling tillsammans med våra kunder samt AAK Acceleration, gör att vi fortsätter att vara försiktigt optimistiska för framtiden, främst drivet av ett mycket starkt Food Ingredients”, säger
Arne Frank, koncernchef och VD.

Delårsrapporten för tredje kvartalet 2012 presenteras idag, den 7 november 2012 kl 13.00 lokal tid vid en press- och analytikerkonferens via telefon. För att deltaga i konferensen vänligen se instruktioner under Investorfliken på AAK:s hemsida www.aak.com.

Eventuella frågor besvaras av:

Arne Frank,
Koncernchef och VD
Tfn: + 46 40 627 83 00

Peter Korsholm
Ekonomi- och Finansdirektör
Tfn: + 46 40 627 83 00

Chef Investor Relations

Tfn: + 46 40 627 83 34

Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 november 2012 kl.08.15.

AarhusKarlshamn är en av världens ledande tillverkare av vegetabiliska specialoljor och specialfetter med hög förädlingsgrad. Dessa fetter karaktäriseras av ett högt teknologiinnehåll och används som ersättning för mjölkfett och kakaosmör, transfria lösningar till fyllningar i choklad och konfektyrprodukter samt inom kosmetikindustrin. AarhusKarlshamn har produktionsanläggningar i Danmark, Nederländerna, Mexiko, Storbritannien, Sverige, Uruguay och USA. AAK är organiserat i tre affärsområden: Food Ingredients, Chocolate & Confectionery Fats och Technical Products & Feed. Ytterligare information om AarhusKarlshamn finns på bolagets hemsida www.aak.com