Johan Westman har utsetts till VD och koncernchef för AAK AB (publ.)

Styrelsen i AAK AB (publ.) har utsett Johan Westman till VD och koncernchef för AAK AB (publ.). Han är idag Senior Vice President Europe och VD för BlankLight-divisionen hos Shiloh Industries. Shiloh Industries, Inc. (NASDAQ: SHLO), med huvudkontor i Valley City, Ohio, USA, är en global leverantör av innovativa lösningar till bil- och nyttofordonsmarknaden med drygt 3.600 anställda och cirka 1 miljard dollar i omsättning. Bolaget designar och tillverkar produkter till kaross, chassi och drivlina med fokus på lättviktsteknologi som ger miljö- och säkerhetsfördelar.

Johan har närmare 20 års industriell erfarenhet inom management consulting och från fordonsindustrin. Han var VD och koncernchef för FinnvedenBulten AB (publ.) mellan 2009 och 2014 och VD för divisionen Finnveden Metal Structures AB mellan 2008 och 2014. Innan dess arbetade han i åtta år med management consulting för Arthur D. Little.

”Det är en stor ära för mig och jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag hos AAK”, säger Johan Westman. ”Bolaget har under koncernledningens styrning haft en stark omsättnings- och resultattillväxt. Tillsammans ska vi fortsätta den här tillväxtresan och ta AAK till nästa nivå.”

Johan Westman, född 1973, har en civilingenjörsexamen inom industriell ekonomi från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

”Med rekryteringen av Johan Westman kommer vi att ha en VD med bred industriell och internationell erfarenhet”, säger Mikael Ekdahl, styrelseordförande. ”Han har under de senaste tio åren framgångsrikt utvecklat företag, och därmed värdet för aktieägarna, genom lönsamhetsförbättringar, organisk tillväxt och global expansion. Jag är övertygad om att Johan kommer att fortsätta att utveckla AAK på bästa möjliga sätt.”

Johan Westman kommer att påbörja sin roll som VD och koncernchef senast den 1 juni 2018.

Mikael Ekdahl
Styrelseordförande
E-post: mek@msaa.se

Johan Westman
Telefon: +46 40 627 83 00

Finansdirektör och tf. VD

Denna information är sådan information som AAK AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 november 2017, kl. 08:00 lokal tid.